Pedagogical Modality in Texts Encouraging Action in the Digital Environment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35520/diadorim.2025.v27n1a67737

Abstract

In the contemporary context of the digital age, there is an increasing space for texts that encourage the interlocutor to act or perform a specific task, due to the open nature of content production. Therefore, the analysis of argumentativity in digital spaces becomes essential to understand the different ways of arguing, as every speaker seeks to influence others, textualizing this intention in varied ways. Based on these considerations, the aim of this study is to analyze the functioning of the pedagogical modality in texts that incite action in the digital environment. To do this, we rely on the Theory of Argumentation in Discourse (TAD), proposed by Amossy (2008, 2011, 2017), to understand the functioning of the pedagogical modality, and on Textual Linguistics, with the concept of Texts of Incitement to Action by Adam (2019), as well as studies by Cavalcante et al. (2020, 2022) on the interface between TAD and the presupposition of argumentativity in texts. Regarding the methodology, this study adopts a qualitative approach to data analysis, also characterized as an explanatory and descriptive research, using the hypothetico-deductive method to fill gaps in the analysis of the pedagogical modality in texts of incitement to action, as previously indicated by Cavalcante and Brito (2019). Two digital texts were selected for analysis: the first, from the newspaper O Globo, on how to create a Disney image using Artificial Intelligence, and the second, a post from the Instagram profile @dermacareclinica on skin care. The results indicate that the tutorials guide the completion of a task by an authorized speaker, who uses the organization of incitement to action to pedagogically transmit a know-how, argumentatively guiding the interlocutor to perform a specific task.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Noemy Prazeres Sousa, Universidade Federal do Maranhão, São Luís, MA, Brasil.

Graduanda em Letras - Português e Espanhol na Universidade Federal do Maranhão. Bolsista de iniciação cientifica do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). Pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisas em Estratégias e Procedimentos de Organização Textual (CNPq/UFMA). 

Ozeias Evangelista de Oliveira Junior, Universidade Federal do Maranhão, São Luís, MA, Brasil.

É graduando em Letras - Português e Espanhol pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Bolsista de Iniciação Científica da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Maranhão (FAPEMA). É pesquisador do PROTEXTO - Grupo de Pesquisa em Linguística Textual (UNILAB/CNPq) e do Grupo de Pesquisa em Estratégias e Procedimentos de Organização Textual - GEPOT (UFMA/CNPq).

Marize Barros Rocha Aranha, Universidade Federal do Maranhão, São Luís, MA, Brasil.

Professora Associada do Departamento de Letras da Universidade Federal do Maranhão. Graduada em Letras pela Universidade Federal do Maranhão (1985), Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Maranhão (2006) e Doutorado em Linguística e Língua Portuguesa pela Universidade Estadual Paulista Júlio de MesquitaFilho (2010). Docente permanente dos Programas de Pós-Graduação - Mestrado Acadêmico em Letras - PGLetras- Linha de Pesquisa: "Estudos de Linguagem e práticas discursivas" e do Programa de Pós -Graduação em Gestãode Ensino da Educação Básica - PPGEEB (Mestrado Profissional) - Linha de pesquisa: "Ensino de línguas" daUniversidade Federal do Maranhão. Líder do Grupo de Estudo e Pesquisa Ensino de Línguas e Discurso - GruPELD. Membro do Grupo de Pesquisa PROTEXTO (UFC).

Maria da Graça dos Santos Faria, Universidade Federal do Maranhão, São Luís, MA, Brasil.

Possui graduação em Direito pela Universidade Federal do Maranhão (1980), graduação em Letras pela Universidade Federal do Maranhão (1978), mestrado em Linguística pela Universidade Federal do Ceará (2009), doutorado em Linguística pela Universidade Federal do Ceará (2014), e pós doutorado em linguística pela UFC(2020). É docente Titular da Universidade Federal do Maranhão do Departamento de Letras.Membro do Grupo de Pesquisa Protexto (UFC). Coordenadora do Grupo de Pesquisa Estratégias e procedimentos de organização textual. Professora do programa de Pós Graduação do Departamento de Letras da UFMA (PGLetras), Membro do GT "Discurso e argumentação e do GT Linguística Textual e Análise da Conversação da ANPOLL. Atualmente desenvolve pesquisas com produção acadêmica na área de Linguística Textual, com especial interesse nos seguintes temas: argumentação, metadiscurso, processos de referenciação e intertextualidade.

Published

2025-09-10

Issue

Section

DIADORIM VOLUME 27.1 – Dossiê de Língua - Texto e interfaces: uma homenagem à Maria Aparecida Lino Pauliukonis