An underdone past: toward a historiography of dance from an anti-colonial Marxist perspective
Resumo
This article emphasizes the challenges in researching the History field of knowledge focused on the dance practice and its productions, particularly when organized as a curricular component in a major in dance - an undergraduate course. The crisis that is faced with the colonizing recognition of knowledge is analyzed here from an anti-colonial Marxist perspective where the questioning of the contents and the historical narratives take center stage. In addition, one may wonder what position the knowledge of the official history of dance occupies. How to intersect the knowledge that has already been produced with the reality and the subjects' stories of the present time? In this sense, this historiography of dance ends up underlining what has been, and still is, hegemonic and what has been made invisible. The underdone past, that exists and lives in the present, carries in itself the contradictions and the condition for reshaping and transformation.
Palavras-chave
Texto completo:
PDF (English)Referências
BODEI, Remo. A história tem um sentido? (“Does History have a meaning?”) Translation by Reginaldo Di Piero. Bauru: EDUSC, 2001.
EAGLETON, Terry. Depois da teoria: um olhar sobre os Estudos Culturais e o pós-modernismo (“After Theory: an analysis of cultural and post modern studies”). Translation by Maria Lucian Oliveira. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2005.
FERNANDES, Sabrina. Se quiser mudar o mundo: um guia político para quem se importa (“If you want to change the world: a political guide to those who care”). São Paulo: Planeta, 2020.
GRAMSCI, Antonio. Concepção dialética da história (“Dialectical conception of History”). 3ª ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978.
KOSELLECK, Reinhart. Futuro Passado - contribuição à semântica dos tempos históricos (“Future Past - contribution to the semantics of historical times”). Rio de Janeiro: Contraponto Editora PUC - Rio, 2006.
KOSIK, Karel. Dialética do concreto (“Dialectics of the concrete”). Translation by Célia Neves. 2ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1976.
LOSURDO, Domenico. O marxismo ocidental: como nasceu, como morreu, como pode renascer (“Western Marxism: how it was born, how it died, how it can be reborn”). Translation by Ana Maria Chiarini. São Paulo: Boitempo, 2018.
MÉSZÁROS, István. O poder da ideologia (“The power of ideology”). Translation by Paulo Cezar Castanheira. São Paulo: Boitempo, 2004.
MINAYO, Maria Cecília de Souza (org). Pesquisa social: teoria, método e criatividade (“Social Research: theory, method and creativity”). 28 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.
NETTO, José Paulo. Introdução ao estudo do método de Marx (“Introduction to the study of Marx 's method”). São Paulo: Expressão Popular, 2011.
PEREIRA, Roberto. Livros de história da dança no Brasil: porque eles merecem ser lidos (“Dance History Books in Brazil: Why They Are Worth Reading”). In: NORA, Sigrid (org.) Húmus 2. Caxias do Sul: Lorigraf, 2007.
RIBEIRO, Luciana G. Breves danças à margem: a constituição de uma história artística da dança em Goiânia (“Brief dances at the margins: the constitution of an artistic dance History in Goiânia”) (1982-1986). 2010. 407 pgs. Thesis. (Doctorate in History) Post Graduate Program in History, History College, UFG, 2010
RICCOEUR, Paul. A memória, a história, o esquecimento (“Memory, History, Forgetting”). Translation by: Alain François et. al. Campinas: UNICAMP publisher, 2007.
VÁZQUEZ, Adolfo. As ideias estéticas de Marx ("Marx 's aesthetic ideas”). Translation by Carlos Nelson Coutinho. 2ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.
VOZA, Pasquale e LIGUORI, Guido (org). Dicionário Gramsciano (“Gramscian Dictionary”). São Paulo: Boitempo, 2017.
Apontamentos
- Não há apontamentos.
Programa de Pós Graduação em Dança - Universidade Federal do Rio de Janeiro
Associação Nacional de Pesquisadores em Dança (ANDA)
ISSN 2764-782X