Disruptores do verso latino na Antiguidade Tardia
Proba como (não)Ausônio
DOI:
https://doi.org/10.17074/cpc.v1i47.66039Resumo
Although their ways of exploiting the form could hardly be more different, Proba regularly finds herself paired with Ausonius in consideration of the fourth-century Virgilian cento, not least because Ausonius supplies in an epistle to his friend and fellow-rhetorician Axius Paulus a full paratextual discussion of cento composition. In this paper I lean further into the comparison with Ausonius. The French Atlantic poet’s technical playfulness, most famously associated with his own centonic wedding-poem (probably composed a few years after Proba’s biblical cento), is a recurrent feature of his work, and can be argued to be reflective of a broader emphasis upon experimentation with textual elements in fourth-century Latin verse. Indeed the term technopaegnion (nowadays used more broadly as a descriptor of Greco-Roman special-effects verse) is Ausonius’ own coinage, serving him as the title of one particular ‘plaything’, namely a tour de force series of hexameter poems in which each verse ends with a different monosyllable. A look at the range of Ausonius’ experiments with poetic and linguistic form, which also include alphabet games and a full-blown exercise in linguistic hybridization between Greek and Latin (Epistle 6), can serve, by both comparison and contrast, to give some context to the ways in which Proba disrupts poetic ‘business as usual’ in her biblical cento, and to the kinds of expectation which late antique readers may have brought to her poem.
Downloads
Publicado
Edição
Seção
Licença
Copyright (c) 2025 Stephen Hinds

Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).