Horace and Virgil, poets of love

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25187/codex.v9i1.31572

Keywords:

emulation, love, Horace, Virgil

Abstract

In the first century b.C., Horace and Virgil, Roman contemporary poets, produced their works through emulation of texts before them. The present work presents an analysis of how the love theme is approached in Horace’s Odes 1,8 and 1,13 and in the fourth book of Virgil’s Aeneid. In this process, it was identified that the fragment 31 of Sappho of Lesbos is among the texts used for the emulation in the analyzed Horace’s odes.  In the ode 1, 8, this is evident only in the metrics, while in the ode 1, 13 the emulation is evident also in the subject. However, the poetic persona in Horace does not identify himself with the love-illness of Sappho. The love, conversely, appears as something not naturally destined to the male figure and that, when happens to a man, takes him away from his destiny. Analyzing the forth book in Aeneid, we note that the emulation process was similar to Horace’s one: the love-illness assaults Dido, the female figure, and, in Aeneias, the love takes him away from his destiny, but he does not suffer it like a disease. The conclusion is that the coincidences in Horace and Virgil are because they both are great emulators and have used, as an object of emulation for the love subject, the fragments of Sappho, here exemplified by fragment 31.

 

Author Biography

Hêmille Raquel Santos Perdigão, Universidade Federal de Ouro Preto

Bacharela em Letras : Estudos Literários pela Universidade Federal de Ouro Preto. Mestranda da linha de pesquisa Linguagem e Memória Cultural do Programa de Pós-graduação em Letras: Estudos da Linguagem da Universidade Federal de Ouro Preto.

References

ACHCAR, Francisco. Lírica e lugar comum: Alguns temas horacianos e sua presença em português. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2015.

ANTUNES, Leonardo. B. Safo - Fr 1 e Fr 31. In: Nuntius antiqus, 2009, Belo Horizonte, pp. 138-146.

CLAY, Jenny Strauss Clay. Horace and Lesbian Lyric. In: DAVIS, Regson. A Companion to Horace. Oxford: Blackewell Publishing, 2010, pp. 128-146.

FARREL, Joseph. The Augustan Period: 40 B.C. – A.D. 14. In: HARRISON, Stephen. A companion to Latin literature. Oxford: Blackewell Publishing, 2008, pp. 44-57.

FERREIRA, Antonio Manuel. As vozes de Lídia. In: Ágora: Estudos Clássicos em Debate, 2011, Aveiro, pp. 247-268.

FLORENCIO, Francisco de Assis. As mulheres de Horácio. In: Anais do XVII Congresso Nacional de Linguística e Filologia. CIFEFIL, 2014, Rio de Janeiro, pp. 217-232.

FLORES, Guilherme Gontijo. Uma poesia de mosaico nas Odes de Horácio: comentário e tradução poética. São Paulo, USP, 2014. Tese (Doutorado) - Programa de Pós-Graduação em Letras Clássicas do Departamento de Letras Clássicas e Vernáculas a Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo.

HALICARNASSO, Dionísio de. De imitatione fragmenta. Trad. de R. M. Rosado Fernandes. Lisboa: INIC/Centro de Estudos Clássicos da Universidade de Lisboa, 1986.

HARDIE, Philip. Narrative Epic. In: HARRISON, Stephen. A companion to Latin literature. Oxford: Blackewell Publishing, 2008, pp. 83-100.

HARRISON, Stephen. Lyric and Iambic. In: HARRISON, Stephen. A companion to Latin literature. Oxford: Blackewell Publishing, 2008, pp. 189-200.

HORACE. Odes et Epodes. Tradução de F. Villeneuve. Paris: Collection des Universités de France, 1954.

HORACE. Oeuvres d’Horace: édition classique. Trad. de A. Waltz. Paris: Libraire Garnier Frères, 1913.

GOMES, Erick Messias Costa Otto. Relações de patronato e amicitia no Principado romano: uma leitura das representações de Augusto na obra lírica de Horácio (século I a. C.). Goiânia, UFG, 2015. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em História da Universidade de Goiás.

NISBET, R. G. M & HUBBARD, M. A commentary on Horace: Odes, book I. Oxford: Oxford Clarendon Press, 1970.

NOGUEIRA, Érico. A lírica laudatória no livro quarto das odes de Horácio. São Paulo, USP, 2006. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Letras Clássicas do Departamento de Letras Clássicas e Vernáculas a Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo.

OLIVA NETO, João Ângelo. Argumento do livro IV. In: VIRGÍLIO. Eneida. Tradução de Carlos Alberto Nunes. São Paulo: Editora 34, 2016, pp. 246-247.

PENNA, Heloísa Maria Moraes Moreira. Implicações da métrica nas Odes de Horácio. São Paulo, USP, 2007. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Letras Clássicas do Departamento de Letras Clássicas e Vernáculas a Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo.

SPALDING, Tassilo Orpheu. Dicionário da mitologia greco-latina. Belo Horizonte: Itatiaia, 1965.

TEIXEIRA, Ivan. A poesia aguda do engenhoso fidalgo Manuel Botelho de Oliveira. In: OLIVEIRA, Manuel Botelho de. Música do Parnaso. Cotia: Ateliê Editorial, 2005, pp. 07-10.

VASCONCELOS, Paulo Sérgio. Efeitos intertextuais na Eneida de Virgílio. São Paulo: Humanitas, 2001.

VIRGÍLIO. Eneida. Tradução de Carlos Alberto Nunes. São Paulo: Editora 34, 2016.

Published

2021-06-17

How to Cite

Perdigão, H. R. S. (2021). Horace and Virgil, poets of love. CODEX - Revista De Estudos Clássicos, 9(1), 1–16. https://doi.org/10.25187/codex.v9i1.31572

Issue

Section

Articles