Prayer-songs in archaic Greek melic poetry

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25187/codex.v8i1.32363

Keywords:

prayer-song, hymn, prayer, archaic and late archaic Greek melic poetry

Abstract

This article aims at commenting a group of archaic Greek songs (7th-5th centuries bce), which presents as its fundamental characteristic the address of prayer and praise to a god, and are thus usually known as prayer-songs. Closely related to the practice of offering hymns and prayers as an element of cult to the gods, these compositions are the poetic expression of communication between mortal and divine worlds. The corpus herein studied presents 21 fragments from 7 different poets of the genre, melic poetry, and each of its songs is commented in view of three articulated aspects: form, because it distinguishes prayer-songs from other melic compositions; language, because we are dealing with poetry; and, finally, religion, because prayer-songs are in constant dialogue with myth and the cult of the divine.

Author Biographies

Raphael Quinteiro Reishtatter, Universidade de São Paulo

Estudante de graduação em Letras: Português/Grego pela Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, da Universidade de São Paulo, na qual desenvolveu o projeto de Iniciação Científica, contemplado com bolsa FFLCH, "Canções-preces na mélica grega arcaica", sob orientação de Prof.ª Dr.ª. Giuliana Ragusa

Giuliana Ragusa, USP - Universidade de São Paulo

É Professora Associada (Livre-Docente) de Língua e Literatura Grega na Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas (DLCV), da Universidade de São Paulo. É Bacharel em Letras/Português (1999), Mestre (2003) e Doutora (2008) em Letras Clássicas, pela USP, com Pós-Doutorado (08/2012-01/2013) nos EUA (University of Wisconsin-Madison). Foi bolsista Fapesp (IC, 1997-8; Mestrado, 2001-3; Pós-Doc, 2012-3) e Capes (Bolsa Sanduíche PDEE, UW, Madison, EUA, 2006-7). É Livre-docente desde 2019 (FFLCH-USP). É autora de artigos e livros, estes: Fragmentos de uma deusa: a representação de Afrodite na lírica de Safo?, (2005, Editora da Unicamp, apoio Fapesp), Prêmio Jabuti (2006); Lira, mito e erotismo: Afrodite na poesia mélica grega arcaica (2010, Editora da Unicamp, apoio Fapesp), resultado de tese com Menção Honrosa no Prêmio Capes 2009; Safo. Hino a Afrodite e outros poemas (Editora Hedra, 2011), antologia com introdução, comentários e tradução dos fragmentos minimamente legíveis da poeta; Lira grega: antologia de poesia arcaica (Editora Hedra, 2013), reunião do cânone dos 9 líricos ou mélicos arcaicos, de Álcman a Píndaro, com introdução, comentários, tradução e notas. Atualmente, dedica-se à representação de Afrodite na mélica tardo-arcaica de Simônides e Baquílides; em projeto futuro, encerrará os estudos com o estudo da deusa em Píndaro. E acompanha a obra em produção, em coautoria com o Prof. Dr. Rafael Brunhara (UFRGS) - Elegia arcaica: antologia de poesia grega (tradução e comentário), Editora Ateliê. No prelo, tem ainda um capítulo sobre odes de Baquílides e Píndaro no livro Os jogos atléticos na antiguidade clássica (orgs. Vicente Sampaio and Fernando Gazoni), Editora Odysseus.

References

Andrade, T. B. Da C. A referencialidade tradicional na poesia de Safo de Lesbos. Dissertação de mestrado. São Paulo: FFLCH-USP, 2019.

BERGK, T. (ed.) Poetae lyrici Graeci. Lipsiae: B. G. Teubner, 1843.

Boedeker, D. D. Aphrodite’s entry into Greek epic. Leiden: Brill, 1974.

BUDELMANN, F. Introducing Greek lyric. In: __________. (ed.). The Cambridge companion to Greek lyric. Cambridge: Cambridge University Press, 2009, pp. 1-18.

BUDELMANN, F.. (ed.). Greek lyric. A selection. Cambridge: Cambridge University Press, 2018.

BURKERT. W. Greek religion. Trad. J. Raffan. Oxford: Blackwell, 1985.

BURKERT. W. Mito e mitologia. Tradução M. H. da R. Pereira. Lisboa: Edições 70, 1991.

CAMPBELL, D. (coment., ed.). Greek lyric poetry. London: Bristol, 1991. [1a ed.: 1967].

CAMPBELL, D. (ed., trad.). Greek lyric I. Sappho and Alcaeus. Cambridge: Harvard University Press, 1994 [1ª ed.: 1982].

CAMPBELL, D. (ed., trad.). Greek lyric II. Anacreon, Anacreontea, choral lyric from Olympus to Alcman. Cambridge: Harvard University Press, 1988.

CAMPBELL, D. (ed., trad.). Greek lyric III. Stesichorus, Ibycus, Simonides, and others. Cambridge: Harvard University Press, 1991.

CAREY, C. Genre, occasion and performance. In: BUDELMANN, F. (ed.). The Cambridge companion to Greek lyric. New York: Cambridge University Press, 2009, pp. 21-38.

DAVIES, M. (ed.). Poetarum melicorum Graecorum fragmenta I. Oxford: Clarendon, 1991.

DAVIES, M; Finglass, P. J. (ed., coment., introd., trad., introd.). Stesichorus: the poems. Cambridge: Cambridge University Press, 2014.

DEPEW, M. Reading Greek prayers. CA 16, 1997, pp. 229-258.

DEPEW, M. Enacted and represented dedications: genre and Greek hymn. In: ____; OBBINK, D. (eds.) Matrices of genre. Authors, canons, and society. Cambridge: Harvard University Press, 2000, pp. 59-79.

FURLEY, W. D.; BREMER, J. Greek hymns. Selected cult songs from the archaic to the Hellenistic period. Part One: the texts in translation. Türbingen: Mohr Siebeck, 2001.

FURLEY, W. D. Prayers and hymns. In: OGDEN, D. (ed.). A Companion to Greek religion. Oxford: Blackwell, 2007, pp. 117-131.

FURLEY, W. D. Praise and persuasion in Greek hymns. JHS 115, 1995, pp. 29-46.

GENTILI, B.; Catenacci, C. (coments., introd., trads.). Polinnia. Poesia greca arcaica. 3a ed. rev. ampl. Messina: G. D’Anna, 2007.

GERBER, d. l. General introduction. In: ____. (ed.). A companion to the Greek lyric poets. Leiden: Brill, 1997, pp. 1-10.

Gould, J. On making sense of Greek religion. In: EASTERLING, P. E.; MUIR, J. V. (eds.). Greek religion and society. Cambridge: Cambridge University Press, 2002, pp. 1-33.

Graf, F. Greek mythology: an introduction. Transl. T. Marier. Baltimore: The Johns Hopkins University Press, 1996.

Herington, J. Poetry into drama. Early tragedy and the Greek poetic tradition. Berkeley: University of California Press, 1985.

Kirk, G. S. (coment.). The Iliad: a commentary. Volume I: books 1-4. Cambridge: Cambridge University Press, 2004.

MACEDO, J. M. A palavra ofertada. Um estudo retórico dos hinos gregos e indianos. Campinas: Editora da Unicamp, 2010.

Maehler, H. (ed.). Pindarus – pars II: fragmenta, indices. Leipzig: Teubner, 1989.

Most, G. W. Greek lyric poets. In: Luce, T. J. (ed.). Ancient writers: Greece and Rome. New York: Charles Scribner & Sons, 1982, pp. 75-98.

Oliveira, F. R. (trad. e notas). Rei Édipo. Sófocles. São Paulo: Odysseus, 2015.

PAGE, D. L. (ed.). Poetae melici Graeci. Oxford: Clarendon, 1962.

PULLEYN, S. Prayer in Greek religion. Oxford: Clarendon, 1997.

RAGUSA, G. Fragmentos de uma deusa. A representação de Afrodite na lírica de Safo. Campinas: Editora da Unicamp, 2005.

RAGUSA, G. Lira, mito e erotismo. Afrodite na poesia mélica grega arcaica. Campinas: Editora da Unicamp, 2010.

RAGUSA, G. (org., trad.). Lira grega. Antologia de poesia arcaica. São Paulo: Hedra, 2013.

Rossi, L. E. I generi letterari e le loro leggi scritte e non scritte nelle letterature classiche. BICS 18, 1971, pp. 69-94.

RUTHERFORD, I. Pindar’s paeans. A reading of the fragments with a survey of the genre. Oxford: Oxford University Press, 2001.

SMYTH, H. W. (ed., intro., e coment.). Greek melic poets. New York: Biblo and Tannen, 1963 [1a ed.: 1900].

VOIGT, E.-M. Sappho et Alcaeus: fragmenta. Amsterdam: Athenaeum, Polak & Van Gennep, 1971.

WERNER, C. (trad.). Homero, Ilíada. São Paulo: Ubu Editora, 2018.

WEST, M. L. (ed.) Homerus Ilias. Vol. I. Leipzig: Saur, 1998.

Published

2020-06-30

How to Cite

Reishtatter, R. Q., & Ragusa, G. (2020). Prayer-songs in archaic Greek melic poetry. CODEX - Revista De Estudos Clássicos, 8(1), 71–98. https://doi.org/10.25187/codex.v8i1.32363

Issue

Section

Articles