A cannibal reception of a lost tragedy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25187/codex.v8i2.38916

Keywords:

Aeschylus, Bacchae, Pentheus, Dionysus, decolonial theatre

Abstract

This article presents a few moments in the work of composition of the tragedy Pentheus. They are shown in three discursive stages: first a mixture of personal memories, then certain philological archaeology and finally the contemporary theatrical engagement with a anthropophagic bias. This tragedy was managed in collaboration with the student group 'Teatro das Ideias Vivas', from the Federal University of Rio de Janeiro. Pentheus is a reception of the homonymous tragedy of Aeschylus, a lost text. This reception was done according to the idea of temporality that describes Eshu, the orisha who kills the bird yesterday with the pebble he throws today. Only one verse remains from the old tragedy, quoted by Galen: μηδ' αἵματος πέμφιγα πρὸς πέδῳ βάλῃς [“Not a single drop of blood shall fall on the foot”]. We have analysed the literary genome of this drop and fed it with contemporary questions until the tragic drama emerges in a ritual that mixes elements from the language of Aeschylus and the syncretic rites of Rio de Janeiro culture. We used invaluable information written by Aristophanes of Byzantium, the Grammarian, in Bacchae’s hypothesis. He said that Euripides had copied for the composition of his last tragedy the plot of Pentheus, the drama written by Aeschylus in homage to the redemption by Dionysus. 

Author Biography

Fernando José De Santoro Moreira, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutor em Filosofia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro em 1998. Realizou um pós-doutorado em Filosofia na Universidade de Paris IV Sorbonne em 2000 e um estágio sênior na École Normale Supérieure e na Universidade de Paris IV em 2010-11. Foi professor visitante na École Normale Supérieure de Paris nos anos acadêmicos de 2010/11 e 2013. Secretário Geral da Sociedade Brasileira de Estudos Clássicos no biênio 2010/11. Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Filosofia da Universidade Federal do Rio de Janeiro de 2012 a 2015. Diretor de Programa no Collège International de Philosophie (Paris) de 2013 a 2019.Professor Visitande na Oxford Brookes University de 2019 a 2020. Atualmente é Professor Associado da Universidade Federal do Rio de Janeiro, Diretor do Laboratório OUSIA de Estudos em Filosofia Clássica e Editor Chefe do periódico Anais de Filosofia Clássica on-line. Publicou 39 artigos em periódicos especializados. Possui 43 capítulos de livros e 6 livros publicados e organizou 5 livros. Orientou 19 dissertações de mestrado e 15 teses de doutorado, supervisionou 3 pós-doutorados, além de ter orientado 24 trabalhos de iniciação científica e 29 trabalhos de conclusão de curso nas áreas de Filosofia e Letras. Atualmente coordena 3 projetos de pesquisa, lidera o Grupo de Pesquisa do Laboratório OUSIA de Estudos em Filosofia Clássica e integra o GdRI do CNRS "Philosopher en Langues. Comparatisme et traduction", o Labex do CNRS "Transfers" e o projeto Capes/Print "Dicionário dos Intraduzíveis". Atua na área de Filosofia, com ênfase em Filosofia Antiga e Estética. Em suas atividades profissionais interagiu com mais de 200 colaboradores em coautorias de trabalhos científicos. Em seu currículo Lattes os termos mais frequentes na contextualização da produção científica e artístico-cultural são: Aristóteles, filosofia antiga, filosofia, linguagem, Platão, poética, ontologia, pré-socráticos e Parmênides.

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Published

2020-12-29

How to Cite

De Santoro Moreira, F. J. (2020). A cannibal reception of a lost tragedy. CODEX - Revista De Estudos Clássicos, 8(2), 92–138. https://doi.org/10.25187/codex.v8i2.38916

Issue

Section

Articles