Paradigmas e diversidades: dois momentos da Comunicação Visual

Autores

  • Rosana Costa Ramalho de Castro

Palavras-chave:

Comunicação,

Resumo

Constant transformations can be observedin the products of the present Visual Communication: moving away, more and more, the paradigms based on Bauhaus by theoriticians as Wassili Kandinsky, Paul Klee and others. Klee developed a creative theory taking priority the structure of the picture, applying the mesh of construction as a presupposed element to the artistic conceptions.
The moment, however, demands constant transformations, singularities that can be observed in the present products, distant more and more from the paradigmatic mirrorings. New challenges demand attention from the professional of the Visual Communication to the coercions around him.
In search of new ways to attend to the appeal of the moment the Visual Communicator, when using the sintax elements- with their own concepts and meaning - will be able to develop instigating and up-to-date solutions, being attentive to the comprehension of our culture.

Referências

AICHER, Otl, KRAMPEN, Martin: Sistemas de signos e n la Comunicación Visual. Barcelona, G.Gili, 1979

AMARAL, Aracy: Projeto Construtivo Brasileiro na Arte: 1950 - 1962,Mee. Fuñarte, Museu de Arte Moderna. Secretaria da Cultura, Ciência e Tecnologia do Estado de São Paulo. 1977

ARNHEIM, Rudolf: Arte e Percepção Visual. Uma Psicologia da Visão Criadora. 3a ed. SP Livraria Pioneira,. 1986

______. Intuição e Intelecto na Arte. SP. Martins Fontes, 1989

BARTHES, Roland. Elementos da Semiologia. SP, Cultrix, 1985

______. O Óbvio e o Obtuso. SP., Martins Fontes, 1990

BION, Wilfred Ruprecht: As Transformações. A Mudança do Aprender para o Crescer. RJ, Imago, 1991

CALABRESE, Omar: A Linguagem da Arte. RJ, Globo, 1987

CONNOR, Steven: Cultura Pós-Moderna. SP, Loyola, 1993

DE FLEUR, Melvin. L: Teorias de Comunicação de Massa. RJ, Zahar, 1971

DONDIS,D.A: La Sintaxis de la Imagen. Introducción al Alfabeto Visual. Barcelona, G.Gili, 1980

DROSTE, Magdalena: Bauhaus 1919-1933, Berlin, Benedikt Taschen, 1994

EHRENZWEIG, Anton: Psicanálise da percepção artística. Uma introdução à teoria da percepção inconsciente. RJ, Zahar, 1977

______. A ordem oculta da arte, RJ, Zahar, 1969

FRUTIGER, Adrian: Signos, Símbolos, Marcas, Señales. Barcelona, G.Gili., 1985

GEELHAAR, Christian: Paul Klee’et le Bauhaus. Neuchâtel Iles e Calendes, 1972

GUILLAUME, Paul: Psicologia da Forma, SP, Ed. Nacional, 1966

HARVEY, David: A Condição Pós-Moderna, SP, Loyola, 1993

HÖRMANN, Hans: Psicología del Lenguaje. Biblioteca Románica Hispánica, Madrid, Editorial Gredos, SA., 1973

JAMESON, Frederic: Pós-Modernismo. A lógica Cultural do Capitalismo Tardio. SP, Ática, 1996

LYOTARD, Jean-Fançois: Discours, Figure. Paris, Klincksíeck, 1985 Moralidades Pós-Modernas, SP, Papirus, 1996

KAGAN, Andrew: Paul Klee, Art & Music. NY. Cornell University Press. Ithaca and London 1989

KANDINSKY, Wassili: Curso da Bauhaus. SP, Martins Fontes, 1987 Ponto, Linha, Plano: RJ, Edições 70, 1989

KLEE, Paul: La Pensée Créatrice. Écrits sur L'Art / 1 Textes recueillis et annotés par Jurg Spiller Paris, Dessais et Tolra, 1973

______. Diários. SP. Martins Fontes, 1990

______. Teoria del Arte Moderno. Buenos Aires, Calden, ,1979

KUMAR, Krisshan, Da Sociedade Pós-lndustrial à Pós-Moderna. RJ, Jorge Zahar, 1997

MOLES, A e outros.: Semiologia dos Objetos. Petrópolis, Vozes, 1972

PANOFSKY, Erwin: Significado nas Artes Visuais. Perspectiva, SP., 1991

SALLES, Ricardo: Nostalgia Imperial. Topbooks, RJ, 1996

SPANUDIS, Theon: Construtivistas Brasileiros. RJ, s/e, s/d

STANGOS, Nikos: Conceitos da Arte Moderna. RJ. Jorge Zahar, 1991

TORRES-GARCIA, Joaquín: Universalismo Construtivo, vol. 2 Alianza Forma Madrid, Editorial Alianza, 1984

WICK, Reiner: Pedagogia da Bauhaus. SP. Martins Fontes. 1990

WONG, Wucius: Fundamentos del diseño. Barcelona, G. Gilí, 1993

WORRINGER, Wilhelm: Abstraction et Einfürlung. Présentation Dora Vallier. L’Esprit et les Formes, Paris, Editions Klincksieck, , 1986

Periódicos:

NOVUM Gebrauchsgraphik: 7/1972

Step-by-Step Publishing: Step-by-Step Graphics, vol 12. n° 3. 1996

Fontes:

Catálogo de Letraset do Brasil

Step-by-Step Publishing: Step-by-Step Graphics vol. 12 n° 6; vol 14 n° 3, 4 e 5

Disquete de Fontes Tipográficas Tonho-Fonts

Downloads

Publicado

10.03.2020