The Accountant's Image From The Stakeholders Perspective

Authors

  • Carlos Alberto Ribeiro Oliveira Pinto Júnior Pesquisador do Centro Universitário UNA
  • Luiz Rodrigo Cunha Moura Professor Adjunto do Centro Universitário UNA http://orcid.org/0000-0002-7040-7864
  • Cristiana Trindade Ituassu Professora Adjunta da Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG.
  • Poueri do Carmo Mário Professor Adjunto do Centro Universitário UNA

DOI:

https://doi.org/10.21446/scg_ufrj.v0i0.17728

Keywords:

Image, Professional Image, Accountant Image, Accounting Professional, Image Dimensions.

Abstract

The purpose of this research was to describe the image of the accountant profession in small and medium sized companies, through the analysis of functional, cognitive, emotional, and symbolic dimensions, for which it has opted for an exploratory research with a qualitative approach. 20 people were interviewed, 5 accountants, 1 course coordinator, 9 businessmen, 2 members of the Regional Council of Accounting and 3 accounting professors. By means of content analysis it was identified that the accountants see their profession as little valued in the market; however on the rise. Also, they see changes in legislation as an opportunity for change in the image of their profession. Entrepreneurs consider accounting as a link between companies and the government: necessary, obligatory and capable of solving their bureaucratic obligations. One of the contributions of this research is presenting a deepening of the knowledge of the image of the accountant, considering several stakeholders. Considering the managerial implications, accountants, professors and the Accounting Regional Council need to work on the profession's image in order to change it, showing the real importance of the accountant professional for the companies continuity and growth. The accounts can seek to improve points such as customer service, the office organization and the constant updating of the legislation.

Author Biographies

Carlos Alberto Ribeiro Oliveira Pinto Júnior, Pesquisador do Centro Universitário UNA

Mestre em Administração pelo Centro Universitário UNA.

Pós-graduado em Auditoria Externa pela Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG.

Bacharel em Contabilidade pela PUC/Minas.

Luiz Rodrigo Cunha Moura, Professor Adjunto do Centro Universitário UNA

Doutor em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG.

Mesdtre em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG.

Pós-graduado em Tecnologia da Informação e Gestão Empresarial pela PUC/Minas.

Bacharel em Informática pela Universidade Federal de Viçosa - UFV.

Cristiana Trindade Ituassu, Professora Adjunta da Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG.

Doutora em Administração de Empresas pela Fundação Getúlio Vargas de São Paulo.

Mestre em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG.

Bacharel em Comunicação Social pela PUC/Minas.

Poueri do Carmo Mário, Professor Adjunto do Centro Universitário UNA

Doutor em Controladoria e Contabilidade pela Universidade de São Paulo.

Mestre em Controladoria e Contabilidade pela Universidade de São Paulo.

Bacharel em Ciências Contábeis pela PUC/Minas.

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2019-08-12

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Artigos