Orpheus' katábasis in Brazil, by Cacá Diegues

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25187/codex.v5i1.10173

Keywords:

Cacá Diegues, classical reception, social bandit, drug dealer

Abstract

The Orpheus myth was reworded several times by the Brazilian cinema. The intention is to compare the katábasis produced by Carlos Diegues to Marcel Camus, with Orphée Noir (1958), in two moments, A cidade grande (1966) and Orfeu (1999). The social bandit and drug dealer are central characters to produce different compositions of hell made by Diegues.

Author Biography

Igor Barbosa Cardoso, Federal University of Minas Gerais

Doutorando em História pela UFMG (bolsista CAPES), na linha de pesquisa História e Culturas Políticas, possui graduação e mestrado na mesma instituição. Atualmente, pesquisa recepção da cultura clássica no período da ditadura militar brasileira, em especial as produções escritas e cinematográfica de Roberto Freire. Tem interesse em História Antiga, Literatura, Cinema e Direitos Humanos.

Published

2017-06-30

How to Cite

Cardoso, I. B. (2017). Orpheus’ katábasis in Brazil, by Cacá Diegues. CODEX - Revista De Estudos Clássicos, 5(1), 31–39. https://doi.org/10.25187/codex.v5i1.10173

Issue

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Articles