“There are more histories to be written and explored than the official narratives and canons”: interview with Griselda Pollock

“Há mais histórias a escrever e explorar do que permitem as narrativas oficiais e os cânones”: entrevista com Griselda Pollock

Autores

DOI:

https://doi.org/10.60001/ricla.n48.22

Resumo

Abstract

The interview, via email between May and October 2023, focuses on the author’s intellectual trajectory, addressing the key concepts  of her thinking and the recent developments in her research. The field of art history, contributions of feminist struggles and theories to criticizing canons are also discussed, as well as available methodologies confronting the historical and artistic-cultural field, based on ethnic, religious, gender, race, class, sexuality, etc. Working in the United Kingdom, Pollock is the author of more than 20 books that, linking art history and feminism, is considered to be today’s leading feminist art historian.

Keywords
Women artists. Feminisms. Feminist interventions. Art histories.

 

Biografia do Autor

Griselda Pollock

Is a South African-British art historian, cutural scientist, and lecturer. She studied Modern History at University of Oxford and Art History at the Courtauld Institute of Art in London. In 1973, she co-founded the Feminist Art History Collective with Rozsika Parker. In 1980, she received her doctorate for her dissertation on the Dutch painter Vincent van Gogh. Pollock has taught at colleges and universities in Manchester, New Delhi, and Leeds. Since 2001, she is Director of Center for Cultural Analysis, Theory and History at the University of Leeds. Pollock’s research revolves around art of the 19th to the 21st century, feminism, queer cinema and culture, trauma and aesthetics.

Claudia de Oliveira, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Professora associada do departamento de história da arte, da Escola de Belas Artes, da UFRJ. É  membro permanente do PPGAV – Programa de Pós-graduação em Artes Visuais – da Escola de Belas Artes, da UFRJ. Realizou pós-doutoramento em 2021 na Faculdade de Letras, da U.Porto (PT). Tem livros publicados no Brasil e no exterior e artigos e capítulos de livros, em publicações nacionais e estrangeiras no campo da história da arte, história social da cultura e história das mulheres.

Fernanda Pequeno, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Professora associada de história da arte e bolsista do Programa de Incentivo à Produção Científica, Técnica e Artística – Prociência/Uerj, atuando nas graduações do Instituto de Artes (ART/Uerj) e no Programa de Pós-graduação em História da Arte (PPGHA/Uerj). É uma das editoras da revista Concinnitas e membro do Comitê Brasileiro de História da Arte. Em 2019 e 2020 realizou estágio pós-doutoral na Universidade de Hamburgo, Alemanha, com financiamento parcial do Daad. Em 2013 publicou o livro Lygia Pape e Hélio Oiticica: conversações e fricções poéticas, pela Apicuri, e em 2024 coorganizou o livro Fluxos e trânsitos na história da arte global pela editora Circuito. Como  pesquisadora, vem publicando textos críticos e artigos sobre arte contemporânea no Brasil, sistemas artísticos e mulheres artistas. Atua também como curadora desde 2009, realizando exposições em museus, galerias e centros culturais em diferentes cidades brasileiras. 

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Publicado

10-01-2025

Edição

Seção

Entrevista com Griselda Pollock