Mobiliário doméstico, dessacralização da arte, ironia e humor: a produção de Beatriz González na década de 1970 / Domestic furniture, desacralization of art, irony and humor: the production of Beatriz González in the 1970s

Authors

  • Vanessa Lúcia de Assis Rebesco

DOI:

https://doi.org/10.37235/ae.n43.8

Abstract

Neste artigo, analisamos as obras da artista colombiana Beatriz González criadas na década de 1970, a partir de artefatos considerados do espaço doméstico. Essa artista, mediante estratégias e intenções diversas, ressignificou mobiliários domésticos e fez com que eles perdessem suas funções de uso, ganhando outros valores simbólicos. Com uma dose de ironia e humor, ao longo de sua produção a artista recuperou as pinturas de cores vivas, as estampas populares consideradas cafonas e as modificou em formas enérgicas que exacerbam o banal do cotidiano e a dessacralização da arte.  Palavras-chave: Mobiliário doméstico. Beatriz González. Arte colombiana. Humor e ironia na arte. 

Abstract

In this article, we analyze the works of the Colombian artist Beatriz González created in the 1970s, from artifacts considered to be from the domestic space. This artist, through different strategies and intentions, re-signified domestic furniture and made them lose their functions of use, gaining other symbolic values. With a dose of irony and humor, throughout her production the artist recovered the brightly colored paintings, popular prints considered tacky, and modified them in energetic ways that exacerbate the banal of everyday life and the desacralization of art. 

Keywords: Domestic furniture. Beatriz González. Colombian art. Humor and irony in art.

Published

2022-08-31