The non-object in Anish Kapoor: between the visible and the invisible
DOI:
https://doi.org/10.60001/ae.n47.19Keywords:
Anish Kapoor, Visible, Invisible, Merleau-Ponty, Non-objectAbstract
Anish Kapoor brings in his work tensions between matter and void. The article focuses on a series of works carried out between 2019 and 2021, relating them to the theme of materiality and its absence. Titled Non-object (Black), the artworks use the technique used by the artist together with Vantablack technology, an industrial material that absorbs more than 99% of the light reflected on it. When analyzing these productions, the article investigates how the artist articulates the relationship between materiality and the void, visibility, and invisibility – based on color – in what he calls a non-object. For this purpose, it carries out a dialogue with art history, bringing to light theorists such as Homi K. Bhabha, Daniel Arasse, Maurice Merleau-Ponty and Georges Didi-Huberman.
References
ARASSE, Daniel. Nada se vê: seis ensaios sobre pintura. São Paulo: Editora 34, 2019.
BHABHA, Homi K. O local da cultura. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2013.
BHABHA, Homi K. Elusive objects: Anish Kapoor’s fissionary art. In: KAPOOR, Anish. Anish Kapoor. Londres: Royal Academy of Arts, 2009 (catálogo de exposição).
BLACK 3.0: Anish Kapoor and the art world’s pettiest, funniest dispute. 2019. Disponível em: https://www.theguardian.com/artanddesign/shortcuts/2019/aug/05/black-30-anish-kapoor-and-the-art-worlds-pettiest-funniest-dispute. Acesso em 15 fev. 2023.
CHAUI, Marilena. Experiência do pensamento: ensaios sobre a obra de Merleau-Ponty. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2022.
CHU, Jennifer. MIT engineers develop “blackest black” material to date. 2019. Disponível em: https://news.mit.edu/2019/blackest-black-material-cnt-0913. Acesso em 16 fev. 2023.
CIVITARESE, Giuseppe. Blackness of red: Anish Kapoor and the sublimation of the flesh. In: KAPOOR, Anish. Anish Kapoor. Veneza: Marsilio Editori S.p.a., 2022 (catálogo de exposição).
DIDI-HUBERMAN, Georges. O que vemos, o que nos olha. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2014.
JANUSZCZAK, Waldemar. Mister in-between. In: KAPOOR, Anish. Anish Kapoor. Venezia: Marsilio Editori S.p.a., 2022 (catálogo de exposição).
KAPOOR, Anish. In-betweenness with Homi Bhabha. In: LEYDIER, Richard (ed.). I have nothing to say: interviews with Anish Kapoor. Paris: Grandpalais, 2011.
MEAD, Rebecca. Anish Kapoor’s material values. New York: The New Yorker, 2022. Disponível em: https://www.newyorker.com/magazine/2022/08/22/anish-kapoors-material-values. Acesso em 12 ago. 2023.
MERLEAU-PONTY, Maurice. O visível e o invisível. 4 ed. São Paulo: Perspectiva, 2014.
NAVES, Rodrigo. O vento e o moinho: ensaios sobre arte moderna e contemporânea. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
SURREY NANOSYSTEMS. About Vantablack. Newhaven, [s.n.], 2023. Disponível em: https://www.surreynanosystems.com/about/vantablack. Acesso em 2 mar. 2023.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 arte e ensaios
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).