The movement-image under Paulo Barros’ carnival visualities
DOI:
https://doi.org/10.60001/ae.n47.10Keywords:
Intertextuality, Movie theater, Samba schools, Movement-image, Paulo BarrosAbstract
In the 20th century, the movement-image transcended the cinema screen, a phenomenon that Lipovetsky and Serroy called cinema spirit. In this context, it is important to understand how the seventh art makes part of the imaginary of the humanity and constitutes itself as a matrix form to other practices and representations, as the parades of the Samba Schools in Rio de Janeiro. The relationships of intertextuality between the parades and the cinematography date back to the first decade of the presentations; but they became more accentuated from the 1980’s onwards. Since then, several artists from the carnival in Rio have produced carnivalesque palimpsests of the movement-image, among which stands out Paulo Barros. From the Wizard of Oz to the Pirates of the Caribbean films, several movies inspired him in the production of costumes and allegories cars. In this article, I study Barro’s work in the first two decades of this century to identify the cinematographic images that were presented in the form of imagetic palimpsests.
References
BARROS, Paulo. Sem segredo: estratégia, inovação e criatividade. Rio de Janeiro: Casa da Palavra, 2013.
BARROS, Paulo. Roteiro do desfile e ficha técnica da Unidos da Tijuca. In: Livro Abre-alas - Domingo. Rio de Janeiro: Liesa, 2011, p. 154-179. Disponível em: https://liesa.globo.com/downloads/memoria/outros-carnavais/2011/abre-alas-domingo.pdf. Acesso em 15 dez. 2022.
BARROS, Paulo. Roteiro do desfile e ficha técnica da Unidos do Viradouro. In: Livro Abre-alas - Domingo. Rio de Janeiro: Liesa, 2008, p. 279-305. Disponível em: https://liesa.globo.com/downloads/memoria/outros-carnavais/2008/abre-alas-domingo.pdf. Acesso em 22 mar. 2023.
BARROS, Paulo. Ouvindo tudo que vejo, vou vendo tudo que ouço. Sinopse de enredo da Unidos da Tijuca. Rio de Janeiro: Liesa, 2006. Disponível em: http://apoteose.com/siteantigo/unidosdatijuca/sinopse2006.htm. Acesso em 22 mar. 2023.
BARROS, Paulo et al. Viraviradouro. Sinopse de enredo da Unidos do Viradouro. In: Livro Abre-alas - Domingo. Rio de Janeiro: Liesa, 2019, p. 65-72. Disponível em: https://liesa.globo.com/downloads/memoria/outros-carnavais/2019/abre-alas-domingo.pdf. Acesso em 10 mar. 2023.
BARROS, Paulo et al. Corra que o futuro vem aí! Sinopse de enredo da Unidos de Vila Isabel. In: Livro Abre-alas - Domingo. Rio de Janeiro: Liesa, 2018, p. 130-140. Disponível em: https://liesa.globo.com/downloads/memoria/outros-carnavais/2018/abre-alas-domingo.pdf. Acesso em 10 mar. 2023.
BARROS, Paulo et al. No voo da águia, uma viagem sem fim... Sinopse de enredo da Portela. In: Livro Abre-alas - Segunda. Rio de Janeiro: Liesa, 2016, p. 168-176. Disponível em: https://liesa.globo.com/downloads/memoria/outros-carnavais/2016/abre-alas-segunda.pdf. Acesso em 10 mar. 2023.
BARROS, Paulo et al. Se o mundo fosse acabar, me diz o que você faria se só te restasse um dia?. Sinopse de enredo da Mocidade Independente de Padre Miguel. In: Livro Abre-alas - Domingo. Rio de Janeiro: Liesa, 2015, p. 137-141. Disponível em: https://liesa.globo.com/downloads/memoria/outros-carnavais/2015/abre-alas-domingo.pdf. Acesso em 10 mar. 2023.
BARROS, Paulo et al. Desceu num raio, é trovoada! O Deus Thor pede passagem pra mostrar nessa viagem à Alemanha encantada. Sinopse de enredo da Unidos da Tijuca. In: Livro Abre-alas - Domingo. Rio de Janeiro: Liesa, 2013, p. 96-99. Disponível em: https://liesa.globo.com/downloads/memoria/outros-carnavais/2013/abre-alas-domingo.pdf. Acesso em 10 mar. 2023.
BARROS, Paulo et al. Esta noite levarei sua alma. Sinopse de enredo da Unidos da Tijuca. In: Livro Abre-alas - Domingo. Rio de Janeiro: Liesa, 2011, p. 150-153. Disponível em: https://liesa.globo.com/downloads/memoria/outros-carnavais/2011/abre-alas-domingo.pdf. Acesso em 10 mar. 2023.
BARROS, Paulo et al. É segredo! Sinopse de enredo da Unidos da Tijuca. In: Livro Abre-alas - Domingo. Rio de Janeiro: Liesa, 2010, p. 87-92. Disponível em: https://liesa.globo.com/downloads/memoria/outros-carnavais/2010/abre-alas-domingo.pdf. Acesso em 10 mar. 2023.
BARROS, Paulo et al. É de arrepiar! Sinopse de enredo da Unidos do Viradouro. In: Livro Abre-alas - Domingo. Rio de Janeiro: Liesa, 2008, p. 271-278. Disponível em: https://liesa.globo.com/downloads/memoria/outros-carnavais/2008/abre-alas-domingo.pdf. Acesso em 10 mar. 2023.
BARROS, Paulo et al. Entrou por um lado, saiu pelo outro... Quem quiser que invente outro! Sinopse de enredo da Unidos da Tijuca. Rio de Janeiro: Liesa, 2005. Disponível em: https://galeriadosamba.com.br/escolas-de-samba/unidos-da-tijuca/2005/#:~:text=S%C3%A9rgio%20Alan%2C%20Jorge%20Rem%C3%A9dio%20e%20Valtinho%20Jr.&text=A%20Unidos%20da%20Tijuca%20vai,fantasias%20e%20cria%20novos%20mundos. Acesso em 22 mar. 2023.
BARROS, Paulo et al. O sonho da criação e a criação do sonho. A arte da ciência no tempo do impossível. Sinopse de enredo da Unidos da Tijuca. Rio de Janeiro: Liesa, 2004. Disponível em: https://galeriadosamba.com.br/escolas-de-samba/unidos-da-tijuca/2004/#:~:text=Na%20tentativa%20de%20%22brincar%20de,tempo%20chega%20ao%20s%C3%A9culo%20XX. Acesso em 22 mar. 2023.
BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. In: Obras escolhidas. 4 ed. São Paulo: Brasiliense, 1985, p. 165-196.
CABRAL, Sérgio. As escolas de samba do Rio de Janeiro. São Paulo: Lazuli Editora/Companhia Editorial Nacional, 2011.
DIAS, André Monte Pereira. “É fantástico, virou Hollywood isso aqui”: os processos artísticos pós-modernos nos carnavais de Paulo Barros. Dissertação (Mestrado em Arte e Cultura Contemporânea) – Instituto de Artes, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, 2016.
DUBOIS, Philippe. Cinema, vídeo, Godard. São Paulo: Cosac Naify, 2004.
FARIAS, Edson S. O desfile e a cidade: o carnaval-espetáculo carioca. Dissertação (Mestrado em Sociologia) – Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1995.
FLUSSER, Vilém. O universo das imagens técnicas: elogio da superficialidade. São Paulo: Annablume, 2008.
GENETTE, Gérard. Palimpsestos: la literatura en segundo grado. Madri: Taurus, 1989.
JESUS, Leonardo Augusto de. Modernidades carnavalescas: o embate entre o tradicional e o moderno nas escolas de samba do Rio de Janeiro. Goiânia: Coletivo Cine-Fórum, 2024.
LIPOVETSKY, Gilles; SERROY, Jean. A estetização do mundo: viver na era do capitalismo artista. São Paulo: Ed. Schwarcz S.A., 2009a.
LIPOVETSKY, Gilles; SERROY, Jean. A tela global: mídias culturais e cinema na era hipermoderna. Porto Alegre: Sulina, 2009b.
LOPES, Nei; SIMAS, Luiz Antonio. Dicionário da história social do samba. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2017.
MOURA, Roberto M. Carnaval: da Redentora à praça do Apocalipse. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1986.
SILVA, Carlos Carvalho da. Chapa branca: farda e fantasia nos desfiles da Beija-flor (1973-1975). Brasília: Rico Editora, 2021.
SIMAS, Luiz Antonio; FABATO, Fábio. Pra tudo começar na quinta-feira: o enredo dos enredos. Rio de Janeiro: Mórula, 2015.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Arte & Ensaios
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).