From: artist-teacher
To: Paulo Freire and Ana Mae Barbos
DOI:
https://doi.org/10.60001/ae.n49.11Keywords:
Education, Brazilian education, Letters, Art teaching, Contemporary art processesAbstract
An artist-teacher’s letter, admirative of Paulo Freire and Ana Mae Barbosa, in which, along with excerpts from these authors and others (such as Barthes, Bondía, Lopes, and Guattari), reflects on Brazilian education, the construction of subjectivity and autonomy, the legacy of authoritarianism, and some challenges for meaningful experiences in schools in the 21st century. The artist-teacher poses questions and shares affective thoughts with the recipients, defending the power of expanded use of letters in the process of understanding “who am I” and “who are we, Brazilian educators.” The writing can also be read as a kind of witness to educational and artistic processes, offering a first-person reflection aimed at teachers, artists, and readers interested in the dialogue between art, education, and politics, in a course that intertwines the private/public and personal/professional dimensions, in an inside-outside direction.
Downloads
References
BARTHES, Roland. A preparação do romance. Volume II. Martins Fontes. 2005.
BARTHES, Roland. A morte do autor. São Paulo: Martins Fontes. 2004.
BARBOSA, Ana Mae. A Imagem no ensino da arte: anos 1980 e novos tempos. 8. ed. São Paulo: Perspectiva, 2010.
BONDÍA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação. Jan/Fev/Mar/Abr. Nº 19. 2002.
CLARK, Lygia. Site da artista. Disponível em: <https://portal.lygiaclark.org.br/acervo/62314/20244-jpeg > Acesso nov 2024.
DELEUZE, Gilles e GUATTARI, Félix. Um diálogo entre Deleuze e Guattari sobre a subjetivação em Michel Foucault. Tradução de Mario Marino e Claudio Medeiros de transcrição de Universidade Paris 8. Aula de 13 de maio de 1986.
FREIRE, Paulo. Cartas a Cristina - Reflexões sobre minha vida e minha práxis. Organização e notas de Ana Maria Araújo Freire. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Editora UNESP, 2000.
LOPES, Isa Cristina da Rocha. Memória e Discurso em marcas de correção: cadernos escolares. Dissertação de Mestrado em Memória Social apresentado à UNIRIO em 2006.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Arte & Ensaios

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).