Cantina-artwork
We are messing with people’s dreams
DOI:
https://doi.org/10.60001/ae.n49.13Keywords:
Relational aesthetic, Contemporary art, Steaching of art, Microutopia, Latin AmericaAbstract
The article is divided into three parts; at first it presents the context of the artistic experiment Grande Reinauguração da Cantina (The Grand Reopening of the Cantina, 2024), carried out by the class of Topics in Contemporary Art 2, from the course of visual arts at UFRN. This site specific project proposes a one-day reopening of a social space that had been abandoned for over four years. Subsequently, it addresses the teaching methodology that led to the idealization of the canteen-artwork, in particular, the study of Nicolas Bourriaud’s Relational aesthetics; the counterpoints discussed by art critic Claire Bishop; and the emphasis on relational artworks by Latin American artists. Finally, it presents the analysis and development of action, and proposes a reflection on the artists’ role as a provocateur and transfigurator of reality, and on the arts course as a laboratory for artistic experiments.
Downloads
References
BISHOP, Claire. Antagonismo e estética relacional. Revista Tatuí, Recife, v. 12, p. 109-132, 2011.
BISHOP, Claire. A virada social: colaboração e seus desgostos. Revista Concinnitas, Rio de Janeiro, v.1, n.12, p. 145-155, 2008.
BOURRIAUD, Nicolas. Estética relacional. São Paulo: Martins Fontes, 2009.
BURGER, Peter. Teoria da vanguarda. São Paulo: Cosac Naif, 2012.
BUTLER, Judith. Levante. In: DIDI-HUBERMAN, Georges (Org.) Levantes. São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2017.
DANTO, Arthur. O que é arte. Belo Horizonte: Relicário Edições, 2020.
FOSTER, Hal. O retorno do real. São Paulo: Ubu Editora, 2021.
GILLICK, Liam. Contingent factors: a response to Claire Bishop’s “Antagonism and Relational Aesthetics.” October, v. 115, p. 95-107, 2006.
HOOKS, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: Martins Fontes, 2017.
OITICICA, Hélio. Textos selecionados de Hélio Oiticica. In: Somos muit+s: experimentos sobre coletividade / curadoria Jochen Volz, Fernanda Pitta e Amanda Arantes. São Paulo: Pinacoteca de São Paulo, 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Arte & Ensaios

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).