Imagens extremas na cena contemporânea
DOI:
https://doi.org/10.1590/1517-106x/2018202257268Abstract
O artigo investiga o uso de imagens extremas em espetáculos contemporâneos, a partir da análise das obras “Pixelated Revolution”, de Rabih Mroué, e “Le Metope Del Paternone”, de Romeo Castellucci. Ambas partem de experiências documentais/ autobiográficas a fim de refletirem sobre as imagens violentas e seu impacto na vida cotidiana dos sujeitos. Parte-se da hipótese de que, ao investir em cenas do teatro do real e fugir da estereotipia e normatização, a arte inaugura novos regimes do visível capazes de provocar deslocamentos e de criar novas relações entre imagens e corpos na contemporaneidade.
References
ARDENNE, Paul. Extreme. Esthétiques de la limite dépassée. Paris: Flammarion, 2006. BADIOU, Alain. Notre mal vient de plus loin. Penser les tueries du 13 novembre. Paris: Fayard, 2016.
CASTELLUCCI, Romeo. Entretien. Une fois que la tragédie entre. Propôs recueillis par Jean-Louis Perrier. In: Portrait Romeo Castellucci. Festival d'Automne à Paris. 20 novembre 2015-9 janvier 2016. Paris: Festival d'Automne/France Culture, maio de 2015a.
CASTELLUCCI, Romeo. Carta aos espectadores. In: Folheto do espetáculo. Paris, novembro de 2015b.
DELEUZE, Gilles. Para dar um fim ao juízo. In: Crítica e Clínica. São Paulo: Ed. 34, 1997.
MONDZAIN, Marie José. L'image peut-elle tuer? Montrouge: Bayard Éditions, 2015.
MROUÉ, Rabih. Imagens até a vitória? Entrevista concedida ao Instituto Goethe. Brasileiro. Disponível em:https://www.goethe.de/ins/br/pt/kul/mag/20812525. html Acesso em: 20 de agosto de 2017. 2017a.
MROUÉ, Rabih. O dramaturgo libanês Rabih Mroué e a morte das fotos.Tradução Paulo Migliaci. In: Arquivo aberto. Folha de São Paulo, 19/03/2017b.
NANCY, Jean-Luc. A imagem -- o distinto. In: Outra travessia. Universidade Federal de Santa Catarina, 2 semestre de 2016, p. 97-109.
SAISON, Maryvonne. Les théâtres du réel. Pratiques de la répresentation dans le théâtre contemporain. Paris: L'Harmattan, 1998.
TRINIDAD, Emma. Los rebeldes sírios están grabando sus propias muertes. Disponível em:
<https://emmatrinidad.wordpress.com/2013/11/21/rabihmroue/> Acesso em: 15 de agosto de 2017.
Downloads
Published
Issue
Section
License
THE AUTHOR/S confirm/s his, her or their participation in all stages of work preparation: 1) Conception, project, bibliographical research, analysis and interpretation of data; 2) Writing and reviewing the manuscript; 3) Approval of the final version of the manuscript for publication; 4) Responsibility for all aspects of the work and guarantee for the accuracy and integrity of any part of the work. The submission of works implies the immediate cession, without onus, by all authors, of publication rights to the journal Alea, licensed under CC BY (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). The authors are fully responsible for the content of the article and continue to hold all copyrights for subsequent publications of it, and should, if possible, include the reference to the first publication in the journal. Alea does not commit to returning received contributions. Authors of articles, reviews or translations will receive a copy of the journal.