Notes on Ethno-Racial Relations at School

Authors

  • Yamilia de Paula Siqueira Universidade Federal do Espírito Santo
  • Larissa Franco de Mello Aquino Pinheiro Universidade Federal do Espírito Santo
  • Cleyde Rodrigues Amorim Universidade Federal do Espírito Santo

Keywords:

sociology, racial issue, Afro-Brazilian history and culture, racism, bullying in public school

Abstract

This paper presents notes that help to understand how has happened the teaching of Afro-Brazilian history and culture in schools, having as reference a state high school located in the city of Vitória, Espírito Santo. We will give a brief presentation of how the struggle of the black movement in favor of this educational policy occurred. Next, we will present how the regulation and the complementation of legislation were given, and finally the challenges of its applicability in Brazilian schools. As for the methodology, we chose to carry out a bibliographical research that we combined with field survey notes produced during the period of initiation to teaching at the school. 

Author Biographies

Yamilia de Paula Siqueira, Universidade Federal do Espírito Santo

Mestra pelo Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Educação (PPGMPE) da Universidade Federal do Espírito Santo (Ufes).

Larissa Franco de Mello Aquino Pinheiro, Universidade Federal do Espírito Santo

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Ufes, mestra pelo Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais (PGCS) da Ufes e mestra em Ensino de Humanidades pelo Instituto Federal do Espírito Santo (Ifes).

Cleyde Rodrigues Amorim, Universidade Federal do Espírito Santo

Professora e pesquisadora do Departamento de Educação, Política e Sociedade e do PPGMPE da Ufes. É membro do Núcleo de Estudos Afro-Brasileiros (Neab) da mesma universidade. doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social (PPGAS) da Universidade de São Paulo. 

Published

2021-03-09

Issue

Section

Artigos