Barulho do quilombo: saberes, fazeres e espiritualidades entrelaçadas pela negritude sertaneja
Barulho do quilombo: knowledge, practices and spiritualities intertwined by sertaneja negritude
DOI:
https://doi.org/10.60001/ricla.v34.n1.2Resumo
O presente artigo emerge da profícua interlocução entre a pesquisadora e as comunidades quilombolas que ressurgem no sertão baiano, subsidiadas pelo movimento político e pedagógico “Barulho do Quilombo”. Traz notas etnográficas produzidas durante pesquisa de doutorado, cuja etnografia propôs o diálogo entre as cosmovisões modeladas pelos sujeitos sociais das comunidades de Cariacá e Lajedo. Além de focalizar o reaparecimento das comunidades quilombolas sertanejas, privilegiando o processo de construção identitária desses povos, o estudo, dialoga com as epistemologias pluriversais, tecidas secularmente no cotidiano dessas comunidades. São práticas que traduzem saberes ancestrais, fazeres, experiências de fé e existências insubmissas, capazes de expressar as artes da resistência. Essas cosmovisões, denominadas por essas populações “sabedoria do povo do mato”, são performadas de maneira ancestral e instrumentalizadas por meio da etnicidade, viés comunicante da negritude sertaneja.
Palavras-chave: Barulho do Quilombo. Cosmovisões. Cariacá e Lajedo.
Abstract
This article emerges from the fruitful dialogue between the researcherand the quilombola communities that are resurfacing in the backlands of Bahia, subsidized by the political and pedagogical movement Barulho do Quilombo (noise of quilombo). It brings ethnographic notes produced during the PhD research, whose ethnography proposed the dialogue between the worldviews produced by the social subjects of the communities of Cariacá and Lajedo. In addition to focusing on the reappearance of backcountry quilombola communities, privileging the process of identity construction among these people, the study dialogues with the pluriversal epistemologies, produced over centuries in the daily lives of these communities. These are practices that translate ancestral knowledge, practices, experiences of faith and unsubmissive existences, capable of expressing the arts of resistance. These worldviews, called by these populations "wisdom of the people of the mato”, are modeled in an ancestral way and instrumentalized through ethnicity, a communicative bias of negritude sertaneja.
Keywords: Barulho do Quilombo. Cosmovisions. Cariacá and Lajedo.
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