Cultura e Globalização: desafios ao ensino de música na cidade contemporânea
Mots-clés :
Globalização, Educação MusicalRésumé
A study of some trends in the debates concerning globalization today, considering some of the challenges faced in this context by education. Special emphasis is laid on the issues of musical education in elementary schooling and of curricula and programs in music schools. Students’ concrete historical and social backgrounds and the characteristics of contemporary cities with their multicultural social practices are seen as the conditions for considering the construction of citizenship in connection with consumption.The text relies on the contributions of studies in the semiology of discourse (or enunciation), with emphasis on the notion of intertextuality and the question of the generation of meanig
Références
BARBERO, J. M. (1987) De los Medios a las Mediaciones - Comunicación, Cultura y Hegemonia. México: Gustavo Gili.
BARTHES,R.(1992) S / Z. Rio de Janeiro: Editora 34.
CANCLINI, N.G.(1995)Consumidores e Cidadãos: conflitos multiculturais da globalização.Rio de Janeiro: Editora UFRJ.
GAGLIARD, E. (1993) Conhecimento, Ensino e Currículo. Revista Tecnologia Educacional. 22. 112: 16-19.
GIROUX, H. A. (1993) O Pós-Modernismo e o discurso da crítica educacional. IN: T. T. Silva (org.). Teoria Educacional Crítica em Tempos Pós-Modernos. Porto Alegre: Artes Médicas.
LYOTARD, J-F. (s. d.) Notas sobre o Retorno e o Kapital.IN: C.H.Escobar (org.).Por que Nietzsche? Rio de Janeiro: Achiamé.
MAINGUENEAU, D. (1993) Novas Tendências em Análise do Discurso. 2 ed,Campinas, São Paulo: Pontes- Editora da Unicamp.
MOREIRA, A. F. B. (1997) Currículo, Utopia e Pós-Modernidade. IN: A. F. Moreira (org.). Currículo: Questões Atuais. Campinas, São Paulo: Papirus.
PINTO, M. J. (1994) As Marcas Linguísticas da Enunciação. Esboço de uma gramática enunciativa do Português. Rio de Janeiro: Numen.
SANTOS,R. M.S. (1993) Uma Educação Musical face a Sensibilidade Urbana da Presente Modernidade.IN: ANAISVI Encontro da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Música (ANPPOM)
______ .(1996) A Pesquisa no Ensino da Música. IN: ANAIS V Encontro Anual da Associação Brasileira de Educação Musical (ABEM) / V Simpósio Paranaense de Educação Musical. Londrina.
______.(1997) O Funcionamento Enunciativo de um Acontecimento Musical e a Geração de Sentido (uma análise sóciosemio-musicológica). Tese de Doutorado. Rio de Janeiro: Escola de Comunicação do CFCH da UFRJ.
SAVIANI, D. (1993) Escola e Democracia - polêmicas do nosso tempo.27 ed. São Paulo: Autores Associados.
SODRÉ, M. (1992) O Social Irradiado: Violência Urbana, Neogrotesco e Mídia. São Paulo: Cortez.
______. (1996) Reinventando a Cultura - a comunicação e seus produtos. Petrópolis: Vozes.
VERÓN,É.(1980) A Produção de Sentido.São Paulo: Cultrix - Universidade de São Paulo
_______(1983) Quand lire c’est faire: l’énonciation dans le discours de la presse écrite. IN: Sémiotique II, IREP, Paris.