A ópera no Rio de Janeiro oitocentista e o nacionalismo musical

Autori

  • Vanda Lima Bellard Freire

Parole chiave:

Nacionalismo

Abstract

In the nineteenth century, opera was one of the main musical manifestations in Rio de Janeiro and, undoubtedly, it was influenced by the Brazilian power structure and mainstream ideologies at the time, so much so that signs of nationalism can be detected in works produced throughout this period. Such signs allow us to revisit the issue of Brazilian musical nationalism and support the claim that it may have started as early as in the beginning of last century, contrary to the traditional view that places its birth in the late eighteen-hundreds.

Riferimenti bibliografici

ALMEIDA, R. ( 1942). História da Música Brasileira. 2ª ed. Rio de Janeiro: F. Briguiet, . ANAIS do Congresso de Língua Nacional Cantada. S. Paulo: Departamento de Cultura, 1938.

ANDRADE, A.( 1967). Francisco Manoel da Silva e seu Tempo. 2 v. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro/Sala Cecília Meireles.

ANDRADE, M. (1965). Aspectos da Música Brasileira. S. Paulo: Martins.

______. (1962). Ensaio sobre a Música Brasileira. S. Paulo: Martins.

______. (1980). Modinhas Imperiais. B.Horizonte: Itatiaia.

AZEVEDO, L.H.C. (1948). A Música Brasileira e seus Fundamentos. Washington: União Pan-Americana.

______. (1969).A música na Corte Portuguesa do Rio de Janeiro. Paris: Arquivos do Centro Cultural Português (Fundação Calouste Gulbenkian).

______. (1938). Relação de Óperas de Autores Brasileiros. Rio de Janeiro: Ministério da Educação e Saúde.

______. (1956). 150 anos de Música no Brasil. Rio de Janeiro: José Olympio.

BOSI, A. (1992).Dialética da Colonização. S. Paulo: Companhia das Letras.

BRITTO, M.C.(1959). Estudos de História da Música em Portugal. Lisboa: Estampa .

BRITTO, M.C.& CRAMMER, D. (1990). Crônicas da Vida Musical Portuguesa. Lisboa: Imprensa Musical/Casa da Moeda .

FREIRE, V.L.B.(1994a). A História da Música em Questão uma Reflexão Metodológica. In: Fundamentos da educação musical. Porto Alegre: UFRGS/ABEM.

______. (1994b). Rio de Janeiro, Século XIX Cidade da Ópera . Rio de Janeiro: mímeo.

IANNI, O. (1994). A Idéia de Brasil Moderno. S. Paulo: Brasiliense .

LAFAYETTE, S.(1938). História do Teatro Brasileiro. Rio de Janeiro: Ministério da Educação e Saúde.

LANGE, C. (1954). Vida y Muerte de Louis Moreau Gottschalk in Rio de Janeiro, 1869. Mendoza (Argentina): Universidade Nacional de Cuyo.

MAGALDI, C. (1995) Alguns dados sobre o“canto em português” no século XIX. Trabalho apresentado no VIII Encontro da ANPPOM, João Pessoa, mimeo.

MATTOS, I. R.(1987). O Tempo Saquarema. S. Paulo: Hucitec/MINC.

MAURO, F.(1991). O Brasil no Tempo de D. Pedro II. S. Paulo: Companhia das Letras/ Círculo do Livro .

NERY, R.V. & CASTRO, P.F.(1990). História da Música (Sínteses da Cultura Portuguesa). Lisboa: Imprensa Nacional/Casa da Moeda .

PINHO, Wanderley. (s.d.). Salões e Damas do Segundo Reinado. 3ª ed. S. Paulo: Livraria Martins Editora .

PRADO, J. F.A.(1968). D. João VI e o Início da Classe Dirigente do Brasil. S. Paulo: Companhia Editora Nacional .

SIQUEIRA, B. (1980). Ficção e Música. Rio de Janeiro: Folha Carioca Editora.

SODRÉ, Nelson Werneck.(1969). História da Literatura Brasileira. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.

______. (1990).Formação Histórica do Brasil. Rio de Janeiro: Bertrand do Brasil .

SOUZA, J. G.(1960). O Teatro no Brasil, 2 v. Rio de Janeiro: (s.e.)

TINHORÃO, J.R.(1992). A Música Popular no Romance Brasileiro, v. I século XVIII e século XIX. Belo Horizonte: Oficina de Livros.

##submission.downloads##

Pubblicato

2020-03-25

Fascicolo

Sezione

Artigos