The reading challenge experience of <i>Coleção Particular</i>: the commercial strategy of a (il)legibility

Authors

  • Laura Guimarães Corrêa Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, Programa de Pós-graduação em Comunicação
  • Valquíria Lopes Rabelo Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, Departamento de Comunicação Social

Keywords:

editorial design, graphic analysis, collectionism, reading, consumption

Abstract

This article seeks to understand how visual and graphic choices can contribute to the reading experience and, still, attend to the publishers' marketing interests. For so, we analyzed three titles of Coleção Particular (or “Private Collection”), released by Cosac Naify, a Brazilian publishing house. In these books, some unusual graphic resources were used to challenge and instigate the readers. For so, we can say that they get close to the concept of “artist's book”. Each book analyzed in this article establishes conceptual relations with the narratives through the materials, the graphic finishing and their expressive forms. Through the collection's title and the materiality of the books, the publishers had applied the concepts of collectionism and singularity as a marketing strategy, to distinguish their editorial products.

Author Biographies

Laura Guimarães Corrêa, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, Programa de Pós-graduação em Comunicação

Laura Guimarães Corrêa é professora no curso de graduação em Comunicação Social e no PPGCom da UFMG com vínculo à linha Processos Comunicativos e Práticas Sociais. Desenvolve pesquisa sobre intervenções urbanas. Organizou, com Vera França, o livro "Mídia, instituições e valores" (Autêntica, 2012). Integra o GRIS e coordena o GrisPub (Grupo de estudos em publicidade, mídia e consumo).

Valquíria Lopes Rabelo, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, Departamento de Comunicação Social

Valquíria Lopes Rabelo é designer e poeta. Graduada em Comunicação Social pela UFMG, é graduanda em Design Gráfico na Universidade Estadual de Minas Gerais (UEMG).

Published

2014-06-15

Issue

Section

Artigos