Children’s literature and love of reading: the sustainability of care in ‘A árvore da escola’

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35520/metamorfoses.2018.v15n2a19536

Keywords:

children’s literature, picturebook, illustration, care, citizenship.

Abstract

Today there is a growing body of research emphasizing the fundamental role played by children’s literature in readers’ training and reading motivation. Picturebooks have been increasingly the focus of attention for promoting fruitful and versatile interactions between text and illustration, calling for readers’ participation and stimulating creativity, as well as the love of reading. In this essay, we focus on our attention in A árvore da escola, by Antonio Sandoval, with illustrations by Emilio Urberuaga, aiming to look at the rich and diversified dialogue promoted by the alliance between text/illustration, embodying a commitment towards citizenship education and care, that implies considering Literature’s fundamental place at the core of Education. We conclude that the interaction between text/illustration assumes a very relevant role, enabling readers to understand the multidimensional character of generosity, fostering new ways of positioning ourselves in the world.

Author Biography

Dulce Melão, Escola Superior de Educação de Viseu / Instituto Politécnico de Viseu

Doutora em Educação. Mestre em Literatura Portuguesa e Mestre em Literatura Inglesa (Nineteenth Century Literary Resarch). Membro do Departamento de Ciências da Linguagem da Escola Superior de Educação de Viseu; Membro integrado do Centro de Investigação em Educação e Inovação - CI&DEI). Interesses de investigação: leitura; representações; literatura Portuguesa; educação literária; livros-álbum.

References

Referências bibliográficas

ABREU, Rodrigo Abril de. Medo do quê? Lisboa: Editorial Presença, 2016.

ALBOROUGH, Jed. Hug. Cambridge: Candlewick Press, 2009.

AMARAL, Ana Luísa. Como tu. Vila do Conde: Booklândia, 2012.

ANDRADE, Eugénio. Vertentes do olhar. Lisboa: Assírio & Alvim, 2016.

BUESCU, Helena, MORAIS, José, ROCHA, Maria Regina & MAGALHÃES, Violante. Programa e metas curriculares de Português do ensino básico. Lisboa: Ministério da Educação e Ciência, 2015.

CALI, Davide. Eu espero… (Tradução de Miguel Gouveia; Ilustrações de Serge Bloch). Figueira da Foz: Bruaá Editora, 2008.

CARVALHO, Bernardo. Praia-Mar. Carcavelos, Planeta Tangerina, 2011.

CIRAOLO, Simona. Quero um abraço (Tradução de Rui Lopes). Lisboa: Orfeu Negro, 2.º edição, 2017.

COUTO, Mia. O fio das missangas. 9.ed. Lisboa: Caminho, 2016.

CRÉPU, Michel. «Esse vício ainda impune». In: STEINER, G, O silêncio dos livros (Tradução de Margarida Sérvulo Correia). Lisboa: Gradiva, 2012, p. 53-71.

DIAS, Maria Ana Peixe & ROSÁRIO, Inês Teixeira do. Lá fora (Ilustrações de Bernardo Carvalho). Carcavelos: Planeta Tangerina, 2014.

GENETTE, Gérard. Seuils. Paris: Éditions du Seuil, 1987,

JEFFERS, Oliver. O coração e a garrafa (Tradução de Rui Lopes). Lisboa: Orfeu Negro.

JÚDICE, Nuno. A matéria do poema. Lisboa: Publicações D. Quixote, 2008.

LOPES, Adília. Estar em casa. Lisboa: Assírio & Alvim, 2018.

MARTINS, Isabel Minhós. Cem sementes que voaram (Ilustrações de Yara Kono). Carcavelos: Planeta Tangerina, 2017.

______________________ O livro dos quintais (Ilustrações de Bernardo Carvalho). Carcavelos: Planeta Tangerina, 2010.

MARTINS, Isabel Minhós & PEDROSA, Maria Manuel. Cá dentro (Ilustrações de Madalena Matoso). Carcavelos: Planeta Tangerina, 2017.

MENDES, Teresa & VELOSA, Marta. Literatura para a infância no jardim de infância: contributos para o desenvolvimento da criança em idade pré-escolar. Pro-posições, Campinas, vol. 27, n.º 2, p. 115-132. Disponível em < www.scielo.br/pdf/pp/v27n2/1980-6248-pp-27-02-00115.pdf>. Acesso em: 10 jul. 2018.

NIKOLAJEVA, Maria & SCOTT, Carole. How picturebooks work. New-York: Garland Publishing, 2001.

ONDJAKI. Há prendisajens com o xão. 3.ed. Lisboa: Caminho, 2008.

ONDJAKI. Ynari. A menina das cinco tranças. 4.ed. (Ilustrações de Danuta Wojciechowska). Lisboa: Caminho, 2011.

ORDINE, Nuccio. A utilidade do inútil (Tradução de Margarida Piriquito). Matosinhos: Kalandraka, 2016.

PATROCÍNIO, Tomás. A educação e a cidadania na era das redes infocomunicacionais. Revista FACED, Salvador, n.º 15, p. 47-62, 2009. Disponível em: <http://www.portalseer.ufba.br/index.php/rfaced/article/viewArticle/3287>. Acesso em: 11 out. 2017.

PINA, Manuel António A. Dito em voz alta. Entrevistas sobre literatura, isto é, sobre tudo. Lisboa: DOCUMENTA, 2016.

PRESIDÊNCIA DO CONSELHO DE MINISTROS. Decreto-lei n.º 55/2018, de 6 de julho de 2018. Diário da República, 1.ª série, n.º 129, p. 2928-2943, 2018.

RAMOS, Ana Margarida. Literatura para a infância e ilustração. Porto: Tropelias & Companhia, 2010.

RODRÍGUEZ, Fernando Vásquez. Elementos para una lectura del libro álbum. Enunciación, vol.19, n.º 2, p. 333-345, 2014. Disponível em: <http://revistas.udistrital.edu.co/ojs/index.php/enunc/article/view/8255/10077>. Acesso em: 14 mar. 2018.

SALDANHA, Ana. Gato procura-se (Ilustrações de Yara Kono). Lisboa: Presença, 2015.

SOTTO-MAYOR, Gabriela. Ilustração de livros de LIJ em Portugal na primeira década do século XXI: caracterização, tipificação e tendências. Porto: Tropelias & Companhia, 2016.

SANDOVAL, Antonio. A árvore da escola (Tradução de Elisabete Ramos; Ilustrações de Emilio Urberuaga). Matosinhos: Kalandraka, 2016.

SILVERSTEIN, Sheil. A árvore generosa. Figueira da Foz: Bruaá Editora, 2008.

WECHTEROWICZ, Przemyslaw. Hug me, please! (Illustrations by Emilia Dziubak). London: Quarto UK, 2017.

Published

2020-05-10

Issue

Section

Children’s and youth literature, between literary and pedagogical, traditional and contemporary