Children’s literature or the continuity of pragmatism in the school environment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35520/metamorfoses.2018.v15n2a19925

Keywords:

Children’s literature. Paradidatic. Aesthetic value. Pragmatism.

Abstract

Born with an eminently pedagogical function, children’s literature has long assumed a pragmatic function. Narratives, poems, fairy tales, all these genres brought a teaching in their midst. Throughout the twentieth century, this perspective began to change, especially in the framework of the formulations of theorists and writers (PERROTI (1986), ZILBERMAN (2003), HUNT (2010), AZEVEDO (1999), etc). On the other hand, the pedagogical bias remained strong both in the school context and in the context of many publications in the publishing market that produce literary works but are, in fact, supplementary educational materials. We will discuss in this article the literary work-paradidatic work dichotomy that permeates the reading practice in school. We will also evaluate some specific works whose aesthetic value is clearly compromised. We support ourselves theoretically in the reflections from Cademartori (1987, 2012), Held (1980), Aguiar (2001), Costa (2007), among others.

Author Biographies

Sandrelle Rodrigues de Azevedo, Universidade Federal de Campina Grande (UFCG)

Possui Graduação em Letras pela UNIVAP - Universidade do Vale do Paraíba (2004) e Mestrado em Linguagem e Ensino pela Universidade Federal de Campina Grande (UFCG). Tem experiência na área de Literatura, com ênfase em Literatura Infantil, atuando principalmente nos seguintes temas: literatura e ensino e iteratura infantil e juvenil.

Hélder Pinheiro, Universidade Federal de Campina Grande (UFCG)

Graduação em Letras - Faculdades Integradas de Uberaba (1983), Mestrado em Letras (Literatura brasileira) pela Universidade de São Paulo (1992), Doutorado em Letras (Literatura brasileira) pela Universidade de São Paulo (2000) e Pós-doutorado pela Universidade Federal de Minas Gerais (2004). Professor Titular em Literatura Brasileira na Universidade Federal de Campina Grande, PB. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Literatura Brasileira, atuando principalmente nos seguintes temas: literatura e ensino, poesia, literatura infantil e literatura de cordel. É membro do GT Literatura e ensino da ANPOLL.

References

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Published

2020-05-10

Issue

Section

Children’s and youth literature, between literary and pedagogical, traditional and contemporary