Dona Benta in the children’s letters to Monteiro Lobato

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35520/metamorfoses.2018.v15n2a20081

Keywords:

reading practices, Dona Benta, letters.

Abstract

The text that will be presented intends to discuss practices of reading the children’s works of Monteiro Lobato from the investigation of missives received by the author to be directed by Dona Benta or directly by Dona Benta as the recipient of the letter, in an almost explicit confusion on the part of the letter writers between reality and fantasy, person and character. For this, we will use six letters, three of junior readers and three of adolescents, available at the Institute of Brazilian Studies (IEB), at the University of São Paulo.

Author Biography

Patrícia Aparecida Beraldo Romano, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (UNIFESSPA)

possui doutorado em Letras pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (2017) e mestrado em Teoria e História Literária pela Universidade Estadual de Campinas- UNICAMP (2003). Cursou Licenciatura em Letras-Português também na Universidade Estadual de Campinas (1996). É Professora na Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (UNIFESSPA), em Marabá, onde leciona disciplinas de Literatura Brasileira, Literatura Infantil e Juvenil e Estágio Supervisionado em Língua e Literatura. Tem desenvolvido projetos na área da Literatura Infantil e Juvenil que dialoguem com processos de Mediação de Leitura e Formação do Leitor Literário, tanto na Graduação quanto na Pós-Graduação. Também tem se dedicado a estudar a obra infantil de Monteiro Lobato, em especial, a personagem Dona Benta e suas possíveis relações com a mediação de leitura.

References

Caderno de Recortes de Dona Purezinha, vol. 1, p. 171, recorte 467, Lobato e a criançada in Biblioteca Monteiro Lobato.

LOBATO, Monteiro. A Barca de Gleyre. 2o tomo. São Paulo: Editora Brasiliense, 1956.

PINA, P. K. C. ; FAGUNDES, Heldina PInto . Monteiro Lobato e o Leitor Contemporâneo: do Livro ao HQ. LER - Leitura em Revista , v. 1, p. 102-122, 2011.

RAFFAINI, P. T. Cartas das Crianças: reflexões sobre a leitura nas décadas de 30 e 40. Revista Angelus Novus, v. n. 10, p. p. 159-176, 2015.

SILVA, Raquel Afonso da. Conversas de Bastidores: a correspondência entre Monteiro Lobato e seus leitores infantis. In: XI SETA - Seminário de Teses em Andamento, 2005, Campinas. XI Seta - Linguagem, pesquisa e ética na contemporaneidade. Campinas, SP: Gráfica Central da Unicamp, 2005. p. 6-81.

Published

2020-05-10

Issue

Section

Children’s and youth literature, between literary and pedagogical, traditional and contemporary