DISCURSIVE ANALYSIS OF THE REPRESENTATION OF BLACK WOMEN IN THE #AVONTÁON CAMPAIGN

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61358/policromias.2023.v8n3.57527

Keywords:

Mulheres negras, Campanha publicitária, Avon, Análise do discurso, Representações sociais.

Abstract

This article aims to discursively analyze the representation of black women in the #AvonTáOn advertising campaign of the year 2021. Among the main results, it was observed that
Avon makes an attempt to get rid of crystallized representations about black women. For
this, the company sought to promote the enhancement of black phenotypic characteristics
and the appreciation of curly hair, through the adoption of linguistic and iconic procedures.
On the other hand, although there was an attempt by Avon to break with some crystallizations, it was identified the reproduction of the imagery of the black woman linked to Carnival, in addition to the use of clothing and framing that expose certain parts of the body,
denoting sensuality. It was concluded, from the analysis, that although there is a proposal
to reposition Avon, there are still rescues of constructions that stereotype the black woman.

Author Biographies

Suéllen Stéfani Felício Lourenço, UNIVERSIDADE FEDERAL DE VIÇOSA, MG

Mestre em Letras pelo Programa de Pós-graduação em Letras - PPGLetras/UFV. Área de concentração: Estudos Linguísticos, Linha de Pesquisa: Estudos do Texto e do Discurso, Universidade Federal de Viçosa (UFV), 2022. Bacharela em Secretariado Executivo Trilíngue pela Universidade Federal de Viçosa - UFV, 2019. E-mail: suellen.lourenco@ufv.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2333-0590. Universidade Federal de Viçosa – UFV/MG, Programa de Pós-Graduação em Letras, Departamento de Letras, Campus Viçosa, Viçosa, Minas Gerais, Brasil.  O  presente   trabalho   foi   realizado   com   apoio da CAPES – Código de Financiamento 001.

Mariana Ramalho Procópio Xavier, Universidade Federal de Viçosa, MG.

Professora do Departamento de Comunicação Social, do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal de Viçosa (UFV) e do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Doutora em Estudos Linguísticos pelo Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos (POSLIN) da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). E-mail: mariana.procopio@ufv.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9661-5883.
Universidade Federal de Viçosa – UFV/MG, Programa de Pós-Graduação em Letras, Departamento de Letras, Campus Viçosa, Viçosa, Minas Gerais, Brasil, https://orcid.org/0000-0001-9661-5883; mariana.procopio@ufv.br.

Ana Carolina Gonçalves Reis, Universidade Federal de Viçosa, MG

Doutora (2020) e Mestre (2012) pelo Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos da Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais (linha de pesquisa: Análise do Discurso). Graduada em Secretariado Executivo Trilíngue pela Universidade Federal de Viçosa (2004). Professora Adjunto II desta instituição. Atualmente também atua como docente do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Letras/UFV. E-mail: carolinareis@ufv.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5539-3655.

Universidade Federal de Viçosa – UFV/MG, Programa de Pós-Graduação em Letras, Departamento de Letras, Campus Viçosa, Viçosa, Minas Gerais, Brasil, https://orcid.org/0000-0001-5539-3655; carolinareis@ufv.br.

 

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Published

2023-12-21

Issue

Section

Articles