Who lit the fuse? Teaching practices with the song genre in Light of Historical-Critical Pedagogy and the enunciative-discursive perspective
A PRÁTICA DE ENSINO COM O GÊNERO CANÇÃO À LUZ DA PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA E DA PERSPECTIVA ENUNCIATIVO-DISCURSIVA
DOI:
https://doi.org/10.61358/policromias.2024.v9n1.62833Abstract
This study addresses pedagogical practices related to the song genre. The theoretical and methodological foundation, on the linguistic level, is grounded in the concepts of language, discourse, and genre as developed by the Bakhtin Circle. In the field of education, we turn to the critical theory of education, namely, Historical-Critical Pedagogy, conceived by Saviani and collectively developed by researchers. We highlight the contradictions inherent in the capitalist system and their reflections in language, genres, and educational processes. We advocate for a comprehensive approach to utterances, considering their historicity as well as the specificities of the genre under study, going beyond personal preferences and spontaneous formulas in the development of teaching practices. Finally, we briefly analyze the song "Pavio do destino," addressing the reflections of the social contradictions it brings to light.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os(as) autores(as) dos trabalhos aprovados concordam em ceder à Policromias os direitos não exclusivos de publicação, permanecendo livres para disponibilizar seus textos em outros meios desde que mencionada a publicação da primeira versão na revista. Autorizam, ainda, a revista a ceder seu conteúdo para reprodução em indexadores, repositórios e similares. É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor, ouvida a Comissão Editorial. A responsabilidade do conteúdo dos artigos é exclusiva dos autores.