Who lit the fuse? Teaching practices with the song genre in Light of Historical-Critical Pedagogy and the enunciative-discursive perspective

A PRÁTICA DE ENSINO COM O GÊNERO CANÇÃO À LUZ DA PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA E DA PERSPECTIVA ENUNCIATIVO-DISCURSIVA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61358/policromias.2024.v9n1.62833

Abstract

This study addresses pedagogical practices related to the song genre. The theoretical and methodological foundation, on the linguistic level, is grounded in the concepts of language, discourse, and genre as developed by the Bakhtin Circle. In the field of education, we turn to the critical theory of education, namely, Historical-Critical Pedagogy, conceived by Saviani and collectively developed by researchers. We highlight the contradictions inherent in the capitalist system and their reflections in language, genres, and educational processes. We advocate for a comprehensive approach to utterances, considering their historicity as well as the specificities of the genre under study, going beyond personal preferences and spontaneous formulas in the development of teaching practices. Finally, we briefly analyze the song "Pavio do destino," addressing the reflections of the social contradictions it brings to light.

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Author Biographies

Rodrigo Gonçalves Dias Pitta, PMVV / PPGE-Ufes

Professor da Rede Municipal de Vila Velha desde 2004. Graduado em Letras/Português pela Universidade Federal do Espírito Santo (Ufes) em 2002; Mestre em Letras pelo Instituto Federal do Espírito Santo (Ifes) em 2018; Doutorando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal do Espírito Santo (Ufes). 

Sheila Cristina Trevisol Guimarães, Pefeitura Municipal de Cachoeiro / SEDU / Ufes-PPGE

Mestra em Letras pelo Instituto Federal do Espírito Santo. Possui Especialização em Língua Portuguesa e Graduação em Letras pelo Centro Universitário São Camilo. Pesquisa Educação Estética e Formação de leitores literários. É professora de Língua Portuguesa/Literatura da Prefeitura de Cachoeiro de Itapemirim (desde 2008) e da Secretaria de Estado da Educação do Espírito Santo (desde 2009). Tem interesse por Paulo Freire, Bakhtin, Antonio Candido e Maurice Blanchot. Idealizadora do projeto "Literacura - A cura pela palavra literária".

Maria Amélia Dalvi Salgueiro, Universidade Federal do Espírito Santo

Licenciada e mestra em Letras, doutora em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo (Ufes) (2001-2010). Realizou estágio pós-doutoral em Letras junto à Universidade Federal de Goiás (2015-2016) e à Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2022-2023). Foi professora da educação básica (2003-2009), atuando nas redes pública e privada. Desde 2010, atua no magistério superior na Universidade Federal do Espírito Santo, como professora do Departamento de Linguagens, Cultura e Educação, do Programa de Pós-graduação em Letras (onde atualmente exerce mandato como coordenadora) e do Programa de Pós-Graduação em Educação. 

Published

2024-06-06

Issue

Section

Articles