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Carlos Henrique Hunsche em torno de Wagner no contexto das relações político-culturais Brasil-Alemanha, 1933–1945

Abstract

ABSTRACT: Published in 1939, the essay Richard Wagner und Brasilien by the Teuto-Brazilian Carlos Henrique Hunsche was received in Brazil in a discreet yet intense manner. The historical-cultural significance of the documentation related to the contacts of D. Pedro ii and Ferreira França Filho with Wagner, presented firsthand by Hunsche as an appendix to the text, was recognized and discussed by Feder (1943), Lacombe (1944), Mariz (1988), Bispo (2014a), and, in a broader Latin American context, Stevenson (1983). Little consideration was given, however, to Hunsche himself, who with his statements takes part in broader political-cultural processes. Who is Hunsche, and why he says what he says, at the time and in the place he does, and with what interests: these are the issues that the following study aims to elucidate.

Keywords

C. H. Hunsche, Nacional-Socialismo, Wagner, Brasil.

PDF (Português (Brasil))

Author Biography

João Vidal

Doutor em Musicologia pela Universidade de São Paulo (USP) com estágio de pesquisa na Humboldt-Universität zu Berlin (2011), com Mestrado e Graduação em Música (Piano) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), é Professor Associado da Escola de Música da UFRJ. Bolsista de agências como DAAD, CAPES, CNPq e Fondazione Giorgio Cini de Veneza, recebeu distinções como o “1º Prêmio José Maria Neves” da ANPPOM (2005), o “Prêmio Funarte de Produção Crítica em Música” (2012) e, por seu livro Formação germânica de Alberto Nepomuceno: estudos sobre recepção e intertextualidade (2014), o “Prêmio Concerto 2014” da Revista Concerto. Coautor de edição crítica, traduzida e comentada da História da música no Brasil: dos tempos coloniais aos nossos dias (1549–1925) de Vincenzo Cernicchiaro (2022). Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Música da UFRJ  (Linha de Pesquisa “História e Documentação da Música Brasileira e Ibero-Americana”) e líder do Grupo de Pesquisa CAPES-CNPq “Núcleo de Pesquisas em Edição Musical da UFRJ”, é desde 2019 editor-chefe da Revista Brasileira de Música. Foi Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Música da UFRJ (2019–2024).

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