The Reception of Euripides’ Tragedies at Antunes Filho Theater
DOI:
https://doi.org/10.25187/codex.v6i2.21700Keywords:
reception studies, Euripides, Trojan Fragments, Medeia, Antunes FilhoAbstract
This article examines the staging of Euripides tragedies at the Antunes Filho Theater, namely: Trojan Fragments (1999), Medea (2001) and Medea 2 (2002). This analysis will be based on a) my observation of the videos, photos, and programs of the pieces, kindly provided by the Center for Theatrical Research (CPT); b) the interviews given by Emerson Danesi, former actor and director of some CPT pieces, c) my direct apprehension of fragmentary information from meetings I had with Antunes Filho, d) the reports of Sebastião Milaré in memoriam, e) the theatrical critique conveyed in newspapers and magazines of national circulation at the time of staging. The performances will be analyzed from the following points: a) genesis, b) context of production and c) scenic solutions adopted.References
Referências bibliográficas:
APOLLONIUS. Argonautiques. Paris: Les Belles Letres, 1974.
BRANDÃO, Junito de Souza. Troia Histórica, Troia Mítica e as Invasões dos Dórios. In: Mitologia Grega. 13ª edição. São Paulo: Vozes, 1999.
CAMPBELL, Joseph. O poder do mito. Com Bill Moyers. Org. Betty Sue Flowers. Trad. Calos Felipe Moisés. São Paulo: Palas Athena, 1990.
ELIADE, Mircea. Mito do Eterno Retorno. Tradução José A. Ceschin. São Paulo: Mercuryo, 1992.
_______________. A história das crenças e das ideias religiosas. Trad. Roberto Corte de Lacerda. Rio de Janeiro: Zahar, 2010.
EURÍPIDES. Hécuba. In: Teatro Completo, vol. I. Tradução Jaa Torrano – 1ª ed. São Paulo: Iluminuras, 2016.
___________. Medeia. In: Teatro Completo, vol. I. Tradução Jaa Torrano – 1ª ed. São Paulo: Iluminuras, 2016.
_________. As Troianas. In: Teatro Completo, vol. II. Tradução Jaa Torrano – 1ª ed. São Paulo: Iluminuras, 2016.
___________. Medeia; Hipólito; As Troianas. Tradução do grego, introdução e notas de Mário da Gama Kury. Rio de Janeiro, Jorge Zahar, 1995.
HESÍODO. Teogonia: a origem dos deuses. Estudo e Tradução Jaa. Torrano. São Paulo: Iluminuras, 1991.
JUNG, Carl Gustav. O homem e seus símbolos. Trad. Maria Lúcia pinho. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1990.
________________. Psicologia do inconsciente. Trad. Maria Luiza Appy. Petrópolis: Vozes, 1987.
KANTOR, Tadeusz. Il teatro dela morte. Trad. italiana de Maria Grazia Gregori e Luigi Sponzilli. Milão: Ubulibre/Ediczioni Il Formichiere, 1979.
MILARÉ, Sebastião. Hierofania: o teatro segundo Antunes Filho. São Paulo: Edições SESC SP, 2010.
NIETZSCHE, Friedrich. A origem da tragédia. Lisboa: Guimarães editores, 1978.
PAULA, Lee Taylor de Moura. Manifestação do Ator: Formação no Centro de Pesquisa Teatral (CPT). São Paulo: L. M. Paula, 2014, 226p.
RINNE, Olga. Medeia, o direito à ira e ao ciúme. São Paulo: Cultrix, 1998.
RODRIGUES, Nelson. Vestido de Noiva. In: Teatro completo. Organização: Sábato Magaldi. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1981/1990 (4 volumes).
VALÉRY, Paul. Introdução ao Método de Leonardo da Vinci. In: Variedades. pp. 141-171. São Paulo: Iluminuras, 2011.
STANISLAVSKY, Constantin. Minha vida na arte. Trad. Esther Mesquita. São Paulo: Ed. Anhembo, 1956.
_______________________. A preparação do ator. Pontes de Paula Lima. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1996 (13ª edição).
SNELL, Bruno. A descoberta do espírito. São Paulo: Edições 70, 1992.
SÓFOCLES. Antígona. Trad. Trajano Vieira. São Paulo: Perspectiva, 2009.
VERNANT, Jean Pierre. Mito e Pensamento entre os Gregos. São Paulo: Edusp, 1980.
___________________. Mito e tragédia na Grécia Antiga. São Paulo: Edusp, 1980.
Crítica e websites
Fragmentos Troianos
DE SÁ, Nelson. Antunes Filho vai à guerra com “Fragmentos Troianos”. 1999. Disponível em: http://www1.folha.uol.com.br/fsp/ilustrad/fq10059905.htm
BRAGATO, Marcos. Fragmentos Troianos. Aclamada peça de Antunes Filho remete aos horrores do século 20. 1999. Disponível em: http://www.terra.com.br/istoegente/17/diversaoearte/teatro_troia.htm
Milênio trágico. Fragmentos Troianos, ótima adaptação de Antunes Filho para a peça de Eurípides, traça o perfil de horrores acontecidos no século XX. 1999. Disponível em: http://istoe.com.br/29000_MILENIO+TRAGICO+/
DE SÁ, Nelson; PAIVA, Marcelo Rubens. O teatro apolíneo de Antunes Filho. 2000. Disponível em: http://www1.folha.uol.com.br/fsp/mais/fs0602200004.htm
Medeia
http://ww2.sescsp.org.br/sesc/hotsites/cpt_novo/areas.cfm?cod=4&esp=15
http://cultura.estadao.com.br/noticias/geral,estreia-a-medeia-de-antunes- filho,20010724p7024
http://cultura.estadao.com.br/noticias/geral,medeia-de-antunes-e-um-espetaculo-unico,20010809p7044
Medeia 2
https://www1.folha.uol.com.br/fsp/ilustrad/fq0711200206.htm
Geral
FREITAS, Renata Cazarini de. http://palcoclassico.blogspot.com
Filmes
BOULLE, Pierre. Planet of the Apes. Adaptação de Michael Wilson Rod Serling. Direção de Franklin J. Schaffner. EUA, 1968.
EURÍPIDES. Medeia. Adaptação e direção de Pier Paolo Pasolini. Itália, 1969.
__________________. Adaptação de Thomsen Preben. Direção de Lars Von Trier. Dinamarca, 1988.
KAWALEROWICZ, Jerzy (concepção e direção). Madre Joana dos anjos. Polônia. 1961.
SPIELBERG, Steven; KENEALLY, Thomas. Schindler’s List. EUA , 1993.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.