Arrogance Revealed in Conflict: Bolivians and Brazilians in the Schools of Corumbá (MS)

Authors

  • Ana Paula Correia de Araujo Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
  • Orsolina Fernandes da Conceição Secretaria Municipal de Educação de Corumbá - MS
  • Luciani Coimbra de Carvalho Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

DOI:

https://doi.org/10.36403/espacoaberto.2015.2509

Keywords:

Borders, Migration, Organization of Territory.

Abstract

This article revolves around the daily life of elementary school students, children and adolescents, who live in or are citizens of Bolivia and study in public schools in a border area of Brazil. Corumbá (MS, Brazil) and Puerto Suáres (GB, Bolivia) are  highly integrated twin cities in form and function. The social relations between students of both nationalities seem to suggest integration but an in-depth look reveals prejudice against Bolivian students and this work reveals conflict in school space. A systemic methodology is applied involving the integrated analysis of all of the elements that make up the object of analysis. The operational procedures used were a review of the relevant literature and the application of questionnaires and interviews with the social actors involved in the schools.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Ana Paula Correia de Araujo, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Doutora em Geografia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro PPGG/UFRJ, Professora do Programa de Pós-Graduação em Estudos Fronteiriços da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - MEF/UFMS e da Faculdade de Engenharias, Arquitetura e Geografia - FAENG/UFMS

Orsolina Fernandes da Conceição, Secretaria Municipal de Educação de Corumbá - MS

Mestre em Estudos Fronteiriços pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - MEF/UFMS, Professora Da rede Municipal de Educação de Corumbá - MS

Luciani Coimbra de Carvalho, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Doutora em Direito pela Universidade Católica de São Paulo, Professora da Faculdade de Direito da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS

Published

2015-06-11

How to Cite

CORREIA DE ARAUJO, Ana Paula; FERNANDES DA CONCEIÇÃO, Orsolina; COIMBRA DE CARVALHO, Luciani. Arrogance Revealed in Conflict: Bolivians and Brazilians in the Schools of Corumbá (MS). Espaço Aberto, Rio de Janeiro, Brasil, v. 5, n. 1, p. 145–162, 2015. DOI: 10.36403/espacoaberto.2015.2509. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/EspacoAberto/article/view/2509. Acesso em: 19 may. 2024.