Beyond sports

a visual analysis of olympic athletes' Instagram posts

Authors

Abstract

This paper investigates the Instagram visual features through the posts of Olympic athletes. Employing a methodology grounded in Digital Humanities and Cultural Analytics, 87,730 images were processed using computational vision tools that generated visualizations of this dataset for the identification, understanding, and analysis of aesthetic and visual patterns. The results revealed the existence of two visual aesthetic threads: the sports-related and the “instagrammable”. Most of the athletes' posts on Instagram are not directly related to sports, but to everyday life. However, sports-related posts tend to have more interactions from followers.

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Author Biographies

Carlos Roberto Gaspar Teixeira, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Doutorando em Comunicação Social pela PUCRS na Escola de Comunicação, Artes e Design - Famecos. Mestre em Comunicação Social pela PUCRS na Escola de Comunicação, Artes e Design - Famecos.

Roberto Tietzmann, PUCRS

Roberto Tietzmann é professor titular da PUCRS e pesquisador do Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social da Escola de Comunicação, Artes e Design. Coordena o grupo de pesquisa ViDiCa – Cultura Digital Audiovisual e tem como interesses de pesquisa as conexões entre audiovisual e tecnologia.

Published

2024-12-30

Issue

Section

Artigos - Dossiê