Weaving fugitivity with the threads of the body in dance

Authors

  • Aline Portugal

DOI:

https://doi.org/10.60001/ae.n47.9

Keywords:

Contemporary Brazilian cinema, Dance, Performance, Temporalities, Territories

Abstract

This article focuses on some dance sequences in contemporary Brazilian cinema, trying to perceive how they perform temporalities, territories, and subjectivities – in the face of the restrictions on racialized female bodies. I am proposing to address them as practices of freedom in tight places, referring here both to the constraints and violence that operate on these dancing bodies, as well as to some notions that shape filmic writing. I am interested in understanding how these sequences construct space-times that interrupt a certain teleological flow [of both narrative and History]; bringing attention to the body in performance – and how this movement also put some limits to dance.

Author Biography

Aline Portugal

Doutoranda em Comunicação e Cultura na Eco-Pós/UFRJ na linha de Tecnologias da Comunicação e Estéticas [bolsista CNPq], contemplada pela Fulbright para realização de estágio doutoral no Departamento de Cinema Studies da NYU. Mestre em Comunicação pela UFF na linha de Estudos de Cinema e Audiovisual [bolsista CAPES]. Minhas pesquisas concentram-se no cinema brasileiro contemporâneo, pensando as escrituras fílmicas em sua relação com a produção de temporalidades e territórios dissensuais. Fui coordenadora do Curso Livre de Roteiro da Academia Internacional de Cinema e professora da Escola de Cinema Darcy Ribeiro e da Vila das Artes. Sou diretora e roteirista audiovisual, integrante da Mirada Filmes.

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Published

2024-08-07