Weaving fugitivity with the threads of the body in dance
DOI:
https://doi.org/10.60001/ae.n47.9Keywords:
Contemporary Brazilian cinema, Dance, Performance, Temporalities, TerritoriesAbstract
This article focuses on some dance sequences in contemporary Brazilian cinema, trying to perceive how they perform temporalities, territories, and subjectivities – in the face of the restrictions on racialized female bodies. I am proposing to address them as practices of freedom in tight places, referring here both to the constraints and violence that operate on these dancing bodies, as well as to some notions that shape filmic writing. I am interested in understanding how these sequences construct space-times that interrupt a certain teleological flow [of both narrative and History]; bringing attention to the body in performance – and how this movement also put some limits to dance.
References
BAKER, Houston A. Turning South again: re-thinking Modernism/ re-reading Booker T. Durham: Duke University Press Books, 2001.
BANDCAMP. Mojubá Exu. 2020. Disponível em: https://sirr-ecords.bandcamp.com/album/mojub-exu. Acesso em 23 maio 2024.
BERNAUER, James; RASMUSSEN, David (eds). The final Foucault. Cambridge: MIT Press, 1988.
BRASIL, André. A performance: entre o vivido e o imaginado. Trabalho apresentado ao Grupo de Trabalho Comunicação e Experiência Estética do XX Encontro da Compós, na Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, de 14 a 17 de junho de 2011.
DE SIMONE, Julia de (dir.). Praia Formosa. Rio de Janeiro: Mirada Filmes, 2024.
FOUCAULT, Michel. De espaços outros. Estudos avançados, São Paulo, v. 27, n. 79, 2013.
FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. São Paulo: Graal, 1979.
FREITAS, Kênia. Fabulações críticas em curta-metragens negros brasileiros. 2018. Disponível em: http://multiplotcinema.com.br/2019/03/fabulacoes-criticas-em-curta-metragens-negros-brasileiros/. Acesso em 24 maio 2024.
GOLDMAN, Danielle. I want to be ready: improvised dance as a practice of freedom. Ann Arbor: The University of Michigan Press, 2010.
LUDMER, Josefina. Aqui América Latina: uma especulação. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2013.
MARTINS, Leda Maria. Performances do tempo espiralar. In: Performance, exílio, fronteiras: errâncias territoriais e textuais. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2002.
MBEMBE, Achille. Crítica da razão negra. São Paulo: n-1 edições, 2018.
MEIRELLES, Elena; PAIVA, Lívia de (dir.). Tremor Iê. Fortaleza: Tardo Filmes, 2019.
MESQUITA, Claudia. A lenda das Gasolineiras, entre o vivido e o imaginado. In: Catálogo do ForumDoc. Belo Horizonte, 2022. p. 105-112. Disponível em: https://www.forumdoc.org.br/catalogos/2022.
MOMBAÇA, Jota. Não vão nos matar agora. Rio de Janeiro: Cobogó, 2021.
PI, Ana (dir.). NoirBlue – deslocamentos de uma dança. Belo Horizonte, 2018.
PIMENTA, Joana; QUEIRÓS, Adirley (dir.). Mato seco em chamas. Ceilândia: Cinco da Norte, 2022.
PORTUGAL, Aline. Geografia de espaços outros. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-graduação em Comunicação Social, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2016.
RIBEIRO, Allan (dir.). Esse amor que nos consome. Rio de Janeiro: 3 Moinhos Produções, 2012.
UNO, Kuniichi. A gênese de um corpo desconhecido. São Paulo: n-1 edições, 2012.
VERAS, Alexandre. Carta para uma amiga que dança. Apontamentos sobre dois corpos e uma câmera. Loïe Revista de danza, performance y nuevos medios, v. 10, 29 abr. 2022. Disponível em: https://loie.com.ar/loie-11/reflexiones/carta-para-uma-amiga-que-danca-apontamentos-sobre-dois-corpos-e-uma-camera/.Acesso em 21 jun. 2024.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Arte & Ensaios
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).