Study of the carving in the chapel of the Third Order, convent of santo Antônio in João Pessoa

Authors

DOI:

https://doi.org/10.60001/ae.n47.20

Keywords:

Chapel of the Third Order, João Pessoa, Woodcarving, 18h century

Abstract

The ensemble architectural of the convent of santo Antônio in the city of João Pessoa comprises the chapel of the Third Order, filled with gilded and polychrome woodcarvings, probably invoiced in the first half of the 18h century. It is observed that the ornamentation of this space has not been widely studied, considering its artistic relevance to help the understanding of the history of the carving of Paraíba between the 1700s and 1750s, especially because the remaining examples of this period in the state are rare, as many temples had their decorations replaced during the 19th and 20th centuries. In this sense, the text presented aims to discuss, from the study of remaining documentation and critical analysis, the work of the officers involved in the production of this work, the approximate date on which it was invoiced, the plastic and iconographic conformation it presents. It is expecting that the results of this research will enlarge the knowledge about the carving erected during the colonial exploration in Portuguese America.

Author Biography

Aziz José de Oliveira Pedrosa Pedrosa, Universidade do Estado de Minas Gerais

Bacharel em Designer, especialista em História e Cultura da Arte, mestre e doutor em Arquitetura e Urbanismo. Cumpriu residência pós-doutoral na Escola de Arquitetura da Universidade Federal de Minas Gerais e, atualmente, é professor efetivo da Universidade do Estado de Minas Gerais, onde leciona a disciplina de História Crítica da Arte e do Design. Como pesquisador investiga temáticas relacionadas à arte, à arquitetura e à cultura na América portuguesa (séculos XVIII e XIX). No doutorado concluiu a tese vencedora do Prêmio Científico Mário Quartin Graça (Portugal - 2017), categoria Ciências Sociais e Humanas. Membro dos grupos de pesquisa: Imagem e Preservação (UFMG), Laboratório Interpretar Arquitetura - LIA (UFMG), Associação Portuguesa de Historiadores da Arte (APHA), Centro de Estudos e Pesquisas em História da Arte e Patrimônio da Universidade Federal de São João Del-Rei, European Network of Brazilianists working in Cultural Analysis. Bolsista de Produtividade em Pesquisa da Universidade do Estado de Minas Gerais.

 

http://lattes.cnpq.br/0720460298410665

References

BATISTA, Eduardo Luís Araújo de Oliveira. Iconografia tropical: motivos locais na arte colonial brasileira. Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material, [S. l.], v. 25, n. 1, p. 359-401, 2017.

BAZIN, Germain. A arquitetura religiosa barroca no Brasil. 2 v. Rio de Janeiro: Record, 1983.

BURTIY, Glauce Maria Navarro. A presença dos franciscanos na Paraíba, através do Convento de Santo Antônio. 2 ed. João Pessoa: Edição da autora, 2008.

CAVALCANTI FILHO, Ivan; MOURA FILHA, Maria Berthilde. Uma capela dourada e outra por dourar: o caso das Ordens Terceiras de Recife e da Paraíba. In: FERRREIRA-ALVES, Natália Marinho (org.). Os Franciscanos no Mundo Português II: As Veneráveis Ordens Terceiras de São Francisco. Porto: Cepese, 2012, v. 2, p. 307-331.

JABOATÃO, Frei Antônio de Santa Maria, OFM. Novo Orbe Seráfico Brasilico ou Chronica dos Frades Menores da Província do Brasil. Edição impressa em Lisboa em 1761 e reimpressa por ordem do Instituto Histórico e Geográfico Brasileiro. Rio de Janeiro: Typ. Brasiliense de Maximiano Gomes Ribeiro, 1858.

KAYSER, Wolfgang Johannes. O grotesco: configuração na pintura e na literatura. São Paulo: Perspectiva, 1986.

MARTINS, Renata Maria de Almeida. Tintas da terra, tintas do reino: arquitetura e arte nas Missões Jesuíticas do Grão-Pará, 1653-1759. Tese (Doutorado) – Faculdade Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo, 2009.

MARTINS, R. M. de A.; MIGLIACCIO, L. Pluralidade Cultural nas Oficinas Missioneiras: Artífices Jesuítas, Índios, Negros e Mestiços e a Decoração dos Espaços Religiosos na América Portuguesa”. In: Arte. Memoria del 56º Congreso Internacional de Americanistas. Salamanca, 2018, p.391-403.

MENEZES, José Luiz Mota. O convento franciscano de Santo Antônio – João Pessoa Paraíba. Revista Universitas. Salvador n. 17, p. 61-799, maio-ago. 1977.

MURDOCK, Colleen. Raising the Dead: Bernini, the Bel Composto, and Theatricality in Counter-Reformation Rome. Senior Theses. Trinity College, Hartford, 2017.

NEOTTI, Clarêncio. Animais no altar: iconografia e simbologia. Aparecida: Editora Santuário, 2015.

PEDROSA, Aziz José de Oliveira. A produção da talha joanina na capitania de Minas Gerais: retábulos, entalhadores e oficinas. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2019.

PEDROSA, Aziz José de Oliveira. A obra do entalhador lisboeta Manuel de Brito na Matriz do Pilar em Ouro Preto. ArtCultura, Uberlândia, 35, v. 19, p. 157-169, 2017.

ROMEIRO, Adriana.; BOTELHO, Angela Vianna. Dicionário histórico das Minas Gerais: período colonial. 2 ed. rev. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

RUSSO, Roberta. A árvore da vida e outros símbolos cristãos. São Paulo: Editora Paulinas, 2021.

SERRÃO, Vitor. A pintura de brutesco do século XVII em Portugal e suas repercussões no Brasil. Barroco, Belo Horizonte, 15 (1990-1992), p. 113-136.

SIMÕES, J. M. dos Santos. Azulejaria portuguesa no Brasil (1500-1822). Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1965.

SMITH, Robert Chester. Igrejas, casas e móveis: aspectos de arte colonial brasileira. Monografias: Acervo Curt Lange, Pernambuco: Universidade Federal de Pernambuco, 1979.

SMITH, Robert Chester. A talha em Portugal. Lisboa: Livros Horizonte, c.1962.

SOBRAL, Luis de Moura. O lavabo da sacristia de São Francisco de Ouro Preto atribuído ao Aleijadinho: novas interpretações, velhos temas. Belo Horizonte: Centro de Estudos da Imaginária Brasileira, 2021. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=YHrTKaurjUk. Acesso em 20 jun. 2023.

SOBRAL, Luís de Moura. Un bel composto: a obra de arte total do primeiro Barroco português. In: Struggle for synthesis – A obra de arte total nos séculos XVII e XVIII. Actas – Simpósio Internacional, v. I: Conceitos, Métodos, Problemas, Espaços Sagrados. Lisboa: Ministério da Cultura, Instituto Português do Património Arquitectónico, 1999.

VALADARES, Clarival do Prado. Projeto Nordeste Histórico e Monumental. Aspectos da arte religiosa no Brasil – Bahia, Pernambuco, Paraíba. Salvador: Odebrecht, 1981.

WADDINGO, Luca, et al. Annales Minorum: Seu Trium Ordinum A S. Francisco Institutorum. Editio secunda, locupletior & accuratior / opera, et studio rmi. p. Josephi Mariae Fonseca ab Ebora. Romae: Typis Rochi Bernabò, 1736.

WITTKOWER, Rudolf. Arte y Arquitetctura en Italia: 1600-1750. Madrid: Ediciones Cátedra, 2010.

Published

2024-08-07