Cinema in the museum: some ideas about the exhibition Action-Cinema in Colombia at the National Museum
DOI:
https://doi.org/10.60001/ae.n47.14Keywords:
Cinema, Visual Arts, Museum, Panopticon, Political ArtAbstract
The essay, departing from the tour of the exhibition Action-Cinema in Colombia, proposes a montage of texts that reflect on the death of cinema; the gaze of surveillance and the panopticon; the camera as a weapon; the destiny of national cinema; the relationship between image and collective history; the possibility of transforming the incoherent flow of recorded images into collective heritage through memory enhanced by digital support and the creative reuse of archival material. Finally, we glimpse the image of a Frankenstein cinema that, assembled through montage, narrates life once again.
References
ALJURE, Felipe. La gente de la Universal, 1991.
DI DOMENICO, Hermanos. El drama del 14 de Octubre. b/n, mudo, fragmentario, 1914.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 arte e ensaios
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).