Algumas palavras inúteis sobre algumas ideias úteis ou como eu era um terrorista cultural feliz (e sabia)
A few useless words about some useful ideas or how I was a happy cultural terrorist (and I knew it)
DOI :
https://doi.org/10.60001/ae.n48.10Résumé
Escrito por Fernando Torres, A few useless words about some useful ideas or How I was a happy cultural terrorist (and knew it), relembra a trajetória do espaço Plano B, na Lapa, Rio de Janeiro, do qual foi o fundador. Ativo entre 2004 e 2013, Plano B foi um espaço autodependente de música experimental, noise, performance, arte sonora e outras manifestações artísticas sem lugar, que teve um papel importante de fomentar a cena experimental de som carioca e de alcance internacional. O texto é acompanhado de
uma apresentação feita pelo artista pesquisador Vijai Maia Patchineelam, que descreve a colaboração com Fernando Torres e seu arquivo digital de mais de 300 gravações de apresentações ao vivo realizadas no Plano B. Essa colaboração, que gerou o lançamento
de um LP, procura manter viva a memória do espaço que abrigou, além de shows, performances, palestras, cursos, projeções de filmes de inúmeros artistas brasileiros e estrangeiros, mas que sobretudo foi um espaço de convivência plural.
Palavras-chave:
Plano B, Lapa. Espaços independentes geridos por artistas. Práticas arquivistas. Arte sonora. Pesquisa artística.
Abstract
Written by Fernando Torres, A few useless words about some useful ideas or How I was a happy cultural terrorist (and knew it) , recalls the trajectory of the Plano B space in Lapa, Rio de Janeiro, of which he was the founder. Active between 2004 and 2013, Plano B was a self-dependent space for experimental music, noise, performance, sound art and other weird and outsider artistic manifestations that played an important role in fostering Rio&experimental sound scene and its international reach. The text is accompanied by a presentation by research artist Vijai Maia Patchineelam, describing his collaboration with Fernando Torres and his digital archive of more than 300 recordings of live performances at Plano B. This collaboration, which led to the release of an LP, seeks to keep alive the memory of the space which hosted concerts, performances, lectures, courses and film screenings by countless Brazilian and foreign
artists, and was above all a space for plural coexistence.
Keywords:
Plano B, Lapa. Independent spaces run by artists. Archival practices. Sound art. Artistic research.
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