The poetic, the prophetic, and the pathetic in “Pelas Tabelas”, by Chico Buarque
DOI:
https://doi.org/10.1590/1517-106X/2024e62126Abstract
This paper presents an analysis of the song “Pelas Tabelas”, by Chico Buarque, and explores its main allusion: the Biblical figure of John the Baptist as a symbol of resistance to tyranny, violence, and irrationality. Buarque uses poetry, irony, and references to the Brazilian culture in order to create a story of love and alienation with pathetic intensity. The paper contextualizes the song in the scope of Buarque’s musical oeuvre and in the political moment of the Brazilian history – the 1980’s – in which a great movement for the reestablishment of democracy was on its way: the movement called “Diretas Já”. This analysis proposes a dialogue with the fields of cultural studies, theology, and literature. It shows that Buarque’s song is imbued with the poetic, the prophetic, and the pathetic.
Downloads
Veröffentlicht
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
O/A/S AUTOR/A/S confirma/m sua participação em todas as etapas de elaboração do trabalho: 1) Concepção, projeto, pesquisa bibliográfica, análise e interpretação dos dados; 2) Redação e revisão do manuscrito; 3) Aprovação da versão final do manuscrito para publicação; 4) Responsabilidade por todos os aspectos do trabalho e garantia pela exatidão e integridade de qualquer parte da obra. O envio dos trabalhos implica a cessão imediata e sem ônus, por parte de todos os autores, dos direitos de publicação para a revista Alea, a qual é filiada ao sistema CreativeCommons, atribuição CC-BY (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Os autores são integralmente responsáveis pelo conteúdo do artigo e continuam a deter todos os direitos autorais para publicações posteriores do mesmo, devendo, se possível, fazer constar a referência à primeira publicação na revista. Alea não se compromete a devolver as contribuições recebidas. Autores de artigos, resenhas ou traduções receberão um exemplar da revista.