Holocaust images in children’s literature
DOI:
https://doi.org/10.35520/metamorfoses.2018.v15n2a27608Keywords:
Picture book, Post memory, Holocaust, Children’s literature.Abstract
Fumaça, by Antón Fortes, is a children’s picture book about Holocaust. Exploring relations between visual and verbal texts and the concept of Post-Memory, this article aims to understand how Smoke dialogues with historical memory and art, through strategies of montage. Given that these approaches are present in the work “Collected Visions”, by the artist Lorie Novak, we will also make a brief comparative analysis, with the scope of analyzing convergences and specificities regarding the symbolic reading, through post-memory, of trauma’s experience in this picture book and in Novak’s work. Also, the work with themes considered as taboo in the field of children’s literature will be discussed, through reflections about children’s literature as a concept, in their production and reception process.
References
ARISTÓTELES; HORÁCIO; LONGINO. A poética clássica. São Paulo: Cultrix, 2005.
BARTHES, Roland. A câmara clara. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2006.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Quando as imagens tomam posição. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2017.
EVANS, Janet. Challeging and controversial picturebook - creative and critical responses to visual texts. London; New York: Routledge, 2015.
FORTES, Antón. Ilustrações de Joanna Concejo. Fumaça. Curitiba: Positivo, 2011.
GAGNEBIN, Jeanne Marie. Infância e Pensamento. In: Sete aulas sobre linguagem, memória e história. Rio de Janeiro: Imago, 1997.
HIDALGO-RODRÍGUEZ, M. C. The interaction between text and image in picture books. Analysis of story books published in Spain today. The International Journal of Visual Design, 9, 1-14, 2015.
HIRSCH, Marianne. The generation of post-memory - gender and culture. New York: Columbia University Press, 2012.
HUNT, Peter. Crítica, teoria e literatura infantil. São Paulo: Cosac Naify, 2010.
KANT, Immanuel. Analítica do Belo. In: Crítica da Razão Pura e outros textos filosóficos. São Paulo: Abril Cultural, 1974
KRESS, Gunther. Literacy in the new media age. London: Routledge, 2003.
____ & VAN LEEUWEN. Reading images: the grammar of visual design. London; New York: Routledge, 2006.
NIKOLAJEVA, Maria & SCOTT, Carole. Livro Ilustrado: Palavras e Imagens. Cosac Naify: São Paulo, 2011.
NOVAK, Lorie. Collected Visions. Disponível em: http//www.collectedvisions.net. Acesso em 02 abr 2017.
TODOROV, Tzvetan. Os Homens-Narrativas. In: Poética da Prosa. São Paulo, Martins Fontes, 2003.
VAN DER LINDEN, Sophie. Para ler o livro ilustrado. São Paulo: Cosac Naify, 2011.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).