Holocaust images in children’s literature

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35520/metamorfoses.2018.v15n2a27608

Keywords:

Picture book, Post memory, Holocaust, Children’s literature.

Abstract

Fumaça, by Antón Fortes, is a children’s picture book about Holocaust. Exploring relations between visual and verbal texts and the concept of Post-Memory, this article aims to understand how Smoke dialogues with historical memory and art, through strategies of montage. Given that these approaches are present in the work “Collected Visions”, by the artist Lorie Novak, we will also make a brief comparative analysis, with the scope of analyzing convergences and specificities regarding the symbolic reading, through post-memory, of trauma’s experience in this picture book and in Novak’s work. Also, the work with themes considered as taboo in the field of children’s literature will be discussed, through reflections about children’s literature as a concept, in their production and reception process.

Author Biography

Danielle Cristina Mendes Pereira Ramos, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Mestre em Literatura Brasileira (2001) e Doutora em Literatura Comparada (2006) pela Universidade Federal Fluminense. Tem experiência na área de Letras e interessa-se, principalmente, pelos seguintes temas: letramentos de alunos surdos; literatura e Surdidade; memória e literatura; literatura e intermidialidade. Participa dos Grupos de Pesquisa Linguagem & Sociedade (FFP/UERJ-CNPq), Caminhos da Literatura Brasileira (UFF/CNPq) e LAPLI (Laboratório de Pesquisa e Extensão em Literatura e Imagem). É professora Adjunta II da Universidade Federal do Rio de Janeiro, com atuação na Faculdade de Letras, no Setor de Estudos Literários do Departamento de Letras/Libras. Leciona na graduação, em turmas regulares e de formação de professores (PARFOR). Na UFRJ, é professora do Programa de Pós-Graduação em Letras Vernáculas, no curso de Especialização em Literatura Infantil e Juvenil, e do curso de Especialização Libras: ensino, tradução e interpretação. Integra os projetos de extensão Imagens em diálogos (EBA/UFRJ) e Imagens Surdas (FL/UFRJ/CNPq), sendo coordenadora deste. É professora colaboradora do Programa de Pós-Graduação stricto sensu em Educação Bilíngue do Departamento de Ensino Superior do Instituto Nacional de Educação de Surdos (INES). Atualmente, desenvolve pesquisa de Pós-Doutorado sobre literatura e letramentos de alunos surdos na FFLCH/USP, Departamento de Letras Modernas, sob a orientação da Professora Doutora Walkyria Monte-Mór. É membro do Grupo de Trabalho Transculturalidade, linguagem e educação (ANPOLL).

References

ARISTÓTELES; HORÁCIO; LONGINO. A poética clássica. São Paulo: Cultrix, 2005.

BARTHES, Roland. A câmara clara. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2006.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Quando as imagens tomam posição. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2017.

EVANS, Janet. Challeging and controversial picturebook - creative and critical responses to visual texts. London; New York: Routledge, 2015.

FORTES, Antón. Ilustrações de Joanna Concejo. Fumaça. Curitiba: Positivo, 2011.

GAGNEBIN, Jeanne Marie. Infância e Pensamento. In: Sete aulas sobre linguagem, memória e história. Rio de Janeiro: Imago, 1997.

HIDALGO-RODRÍGUEZ, M. C. The interaction between text and image in picture books. Analysis of story books published in Spain today. The International Journal of Visual Design, 9, 1-14, 2015.

HIRSCH, Marianne. The generation of post-memory - gender and culture. New York: Columbia University Press, 2012.

HUNT, Peter. Crítica, teoria e literatura infantil. São Paulo: Cosac Naify, 2010.

KANT, Immanuel. Analítica do Belo. In: Crítica da Razão Pura e outros textos filosóficos. São Paulo: Abril Cultural, 1974

KRESS, Gunther. Literacy in the new media age. London: Routledge, 2003.

____ & VAN LEEUWEN. Reading images: the grammar of visual design. London; New York: Routledge, 2006.

NIKOLAJEVA, Maria & SCOTT, Carole. Livro Ilustrado: Palavras e Imagens. Cosac Naify: São Paulo, 2011.

NOVAK, Lorie. Collected Visions. Disponível em: http//www.collectedvisions.net. Acesso em 02 abr 2017.

TODOROV, Tzvetan. Os Homens-Narrativas. In: Poética da Prosa. São Paulo, Martins Fontes, 2003.

VAN DER LINDEN, Sophie. Para ler o livro ilustrado. São Paulo: Cosac Naify, 2011.

Published

2020-05-10

Issue

Section

Children's and youth literature and other arts in dialogue