SÍ, SOMOS LATINOAMERICANOS: DELETION AND RESISTANCE IN TONY MANERO
DOI:
https://doi.org/10.61358/policromias.2023.v8n3.59516Keywords:
Cinema Chileno, Ditadura, Musical, Música, AlienaçãoAbstract
September 11, 1973 entered Chilean history: with support from the USA and with Augusto
Pinochet as commander, the military dictatorship began in the country. One of the films
to portray this period is Tony Manero (Pablo Larraín, 2008). The work follows Raul, a
middle-aged man obsessed with John Travolta’s character in the film Saturday Night
Fever (John Badham, 1978). To analyze this film and in the search to understand how
the director proposed a look at the hybrid and alienating culture, through musicals, in
Latin America, the texts of Benjamin (1987) and Chion (2011) and the texts of Castanheira (2016) and Canclini (2019). As a result, in addition to a film analysis, a study was
obtained of how the alienating character of the Hollywood industry is reflected in the
Chilean dictatorship, and consequently, in Latin America
References
ÁVILA, Eliana Souza de. A Hegemonia do Cinema Estadunidense: Impactos na Distribuição do Filme Brasileiro. 2018. 202 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Escola de Administração, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2018. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/196119/001095087.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 20 abr. 2023.
BENJAMIN, Walter. "A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica". In: Obras escolhidas I. São Paulo: Brasiliense, 1987.
BORDWELL, David; THOMPSON, Kristin. A arte do Cinema: uma introdução. Campinas: Editora Unicamp, 2021. 768 p. Tradução Roberta Gregoli. Revisão técnica Fernão Pessoa Ramos. CANCLINI, Néstor García. Culturas Híbridas: Estratégias para Entrar e Sair da Modernidade. São Paulo, Edusp, 2019.
CASTANHEIRA, J. C. S. Modelos de escuta: delineando o objeto de pesquisa. E-Compós, Brasília, v.19, n.2, maio/ago. 2016.
CHION, Michel. A Audiovisão – Som e imagem no cinema. Portugal: Texto e Grafia, 2011.
ECO, Umberto. Lector in fabula. São Paulo: Perspectiva, 2011.
FONTERRADA, Marisa Trench de Oliveira. “Escutativa”: o entrelaçamento entre música, paisagem sonora e qualidade de vida. Pista: Periódico Interdisciplinar [Sociedade Tecnologia Ambiente], v. 4, n. 1, p. 6-22, 2022
MEIRELES, Daniela Cristina Leal. Hollywood como modelo cultural durante a ditadura chilena? Identidade e agência cultural em Tony Manero (2008) de Pablo Larraín. Garrafa, Rio de Janeiro, v. 13, n. 39, p. 26-40, dez. 2015. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/garrafa/issue/view/441/showToc. Acesso em: 28 out. 2022.
MONTORO, Tânia Siqueira; BARRETO, Vinícius de Araujo. A alegoria da identidade chilena no filme Tony Manero (2008), de Pablo Larraín. Esferas, Brasília, v. 1, n. 6, p. 11-20, 30 ago. 2015. Disponível em: https://portalrevistas.ucb.br/index.php/esf/issue/view/382. Acesso em: 28 out. 2022.
TONY Manero. Direção de Pablo Larraín. Santiago: Latina Estúdio, 2008. (97 min.), son., color. Legendado. Disponível em: https://www.netflix.com/title/70108797. Acesso em: 28 out. 2022.
XAVIER, Ismail. O Discurso cinematográfico: a opacidade e a transparência. 3. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2005.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Policromias - Revista de Estudos do Discurso, Imagem e Som
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os(as) autores(as) dos trabalhos aprovados concordam em ceder à Policromias os direitos não exclusivos de publicação, permanecendo livres para disponibilizar seus textos em outros meios desde que mencionada a publicação da primeira versão na revista. Autorizam, ainda, a revista a ceder seu conteúdo para reprodução em indexadores, repositórios e similares. É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor, ouvida a Comissão Editorial. A responsabilidade do conteúdo dos artigos é exclusiva dos autores.