THE CONSTRUCTION OF THE DISCURSIVE CREDIBILITY OF JOURNALISTIC CINEMA CRITICISM IN THE LIGHT OF FOUCAULTIAN THINKING
DOI:
https://doi.org/10.61358/policromias.2023.v8n3.60219Keywords:
crítica cinematográfica, crítica jornalística de cinema, Michel Foucault, Ordem do DiscursoAbstract
This article, derived from a more encompassing research, seeks to establish a correlation
between journalistic film criticism and the concept of the Order of Discourse, proposed
by Michel Foucault. To support this approach, we first draw on literature that contextualizes the characteristics and historical path of film criticism in journalism. From there,
the procedures of the Order of Discourse are presented, which function as forms of discursive control within a system of restrictions. The application of these procedures in film
criticism allows, therefore, to legitimize the critic as a commentator authorized to speak
about a filmic work, in addition to associating the credibility of criticism with the desire
for Foucauldian truth, making it possible to understand how it interacts with cinema and
the consumer public. Finally, the crises and conflicts that criticism faces are discussed,
which have occurred especially in the contemporary digital environment, which calls into
question the requirements for the legitimacy and authority of the critic in the production
of his discourses. The trajectory of this article therefore allows us to observe the strategies
adopted by critics throughout its history to preserve and provide feedback on its legitimacy,
even in the new configurations that the digital environment offers.
References
ALTMANN, E. Olhares da recepção, a crítica cinematográfica em dois tempos. Caderno CRH, Salvador, v. 21, n. 54, p. 611-622, set./dez. 2008.
AUTOR, 2023.
BALLERINI, F. Jornalismo cultural no século 21: literatura, artes visuais, teatro, cinema e música: as novas plataformas, o ensino e as tendências na prática. São Paulo : Summus, 2015.
BARRETO, R. C. Crítica ordinária – a crítica de cinema na imprensa brasileira. 2005. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) – Universidade Federal de Minas Gerais. 2005.
BORDWELL, D. Making meaning: inference and rhetoric in the interpretation of cinema. Harvard University Press, 1991.
BRAGA, C. A crítica jornalística de cinema na internet: um dispositivo em transformação. 2013. Tese (Doutorado em Comunicação Social) – Universidade Federal de Minas Gerais e Universidad Autónoma de Barcelona. 2013.
CARMELO, B. Uma introdução à crítica de cinema na internet. In: SILVA, P. H. Trajetória da crítica de cinema no Brasil. Belo Horizonte : Letramento; Abbraccine, 2019, p. 420-437.
CARVALHO, R. A crítica de cinema em tempos de mídia digital. XV ENECULT – Encontros de Estudos Multidisciplinares em Cultura. Salvador – BA, 01-03 ago. 2019.
CARVALHO, R. O lugar da crítica de cinema como gênero do jornalismo cultural e sua crise. Baleia na Rede – Estudos em Arte e Sociedade, n. 10, vol. 1, 2013. Disponível em: <https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/baleianarede/article/view/3361>. Acesso em: 19 jun. 2022.
FOUCAULT, M. A ordem do discurso – Aula inaugural no Collége de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. Tradução: SAMPAIO, L. F. de A. São Paulo: Edições Loyola, 7ª ed., 2001, 80 p.
FREY, M. The anxiety of influence: the “golden age” of criticism, the rise of the TV pundit, and the memory of Pauline Kael. In: FREY, M. The permanent crisis of film criticism: the anxiety of authority. Amsterdam University Press, Amsterdam, 2015, p. 101-124.
GOMES, R. A função retórica da crítica de cinema: análise das resenhas de Central do Brasil. BOCC. Disponível em: http://www.bocc.ubi.pt/pag/gomes-regina-retorica-cinema.html. Acesso em: 13 nov. 2021.
LOURENÇO, J.; CENTENO, M. J. A cobertura jornalística do cinema: géneros e discursos jornalísticos nos media portugueses em 2019. Media & Jornalismo, v. 21, nº 38, 2021. p. 223-239. Disponível em: https://impactum-journals.uc.pt/mj/article/view/8683/7164. Acesso em: 04 ago. 2023.
PIZA, D. Jornalismo cultural. São Paulo: Contexto, 2013.
SANTOS, L. G. Crítica cinematográfica: análise dos argumentos e sistematização do discurso. 2010. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Comunicação Social) – Universidade Federal do Ceará, 2010.
TEIXEIRA NETO, W. de M. A vídeo-crítica de cinema no Brasil: práticas em curso no YouTube. 2020. Tese (Doutorado em Comunicação), Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2020.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Policromias - Revista de Estudos do Discurso, Imagem e Som
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os(as) autores(as) dos trabalhos aprovados concordam em ceder à Policromias os direitos não exclusivos de publicação, permanecendo livres para disponibilizar seus textos em outros meios desde que mencionada a publicação da primeira versão na revista. Autorizam, ainda, a revista a ceder seu conteúdo para reprodução em indexadores, repositórios e similares. É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor, ouvida a Comissão Editorial. A responsabilidade do conteúdo dos artigos é exclusiva dos autores.