Chantal Akerman’s sound strategies
Abstract
This article aims to analyze the sound strategies used in Saute ma ville (1968) and Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles (1975), both films directed by Belgian filmmaker Chantal Akerman. The film analysis investigates how Akerman creates the domestic claustrofobia sensations, and how the whispered song in the first short film, Saute ma ville, and the music heard on the radio by Jeanne Dielman and her son cooperate to the development of such sensations.
Keywords
Chantal Akerman. Song. Music. Style. Sensations.
Author Biography
Natália Marchiori da Silva
Atualmente desenvolve pesquisa de mestrado sobre a cineasta Chantal Akerman, no programa Imagem e Som da Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR). Focada nas produções femininas, se interessa por como as mulheres artistas produzem obras em diálogos com as teorias feministas e as relações híbridas que surgem desse processo. Os cruzamentos intermidiáticos na produção de Akerman são abordadas através do encontro entre o cinema e outros campos da arte, como estudado no grupo de pesquisa que integra: CINEMÍDIA - Estudos sobre História e Teoria das Mídias Audiovisuais.