Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Origins of the “Hollywood Sound”: the formation of the symphonic genre after Alfred Newman

Abstract

Beginning in the observation of the period of formation of the symphonic genre in North American cinema, this work seeks to investigate the existing influences on the formation of the symphonic practice of film music as a specific aesthetic, presenting as reference the work of the composer Alfred Newman (1901-1970), considered here as one of the main agents of this process due to its legacy in film industry. This genre – referred as “symphonic genre” –, despite being quite recognizable, needs a more detailed examination of its origins and influences, in order to expose the influence of the artistic material that formed it, specifically regarding the practice of instrumental scoring. To this end, we propose to investigate the origins and intercultural relations existing in the period (1930-1950), strongly influenced by the growth of American popular songs.

Keywords

Film Music. Drama Music. Orchestration. Symphonic film music. Audiovisual.

PDF (Português (Brasil))

Author Biography

Daniel Tápia

Graduado em Licenciatura em Educação Musical pela UNESP, Mestre em Música pela UNICAMP e Doutor em música pela UNICAMP, atua nas áreas de Áudio Musical, Trilha Musical, Educação Musical, Produção Musical, Música popular e Violão. É professor adjunto do Departamento de Teoria das Artes e Música da Universidade Federal do Espírito Santo, onde leciona principalmente as disciplinas de Música e Tecnologia e Trilha Musical. Compositor, violonista, arranjador e áudio musicista, é autor do livro "O áudio musical e o áudio musicista". Com grande atuação artística como áudio musicista (pela qual tem indicação ao Grammy Latino de 2018), recentemente lançou seu primeiro conjunto de composições gravadas no EP "Contrastes". Para mais informações sobre a atuação artística: www.danieltapia.com.br