Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

A northeastern vocalise in the Amazon: considerations on Mãe d’Água in “Canticum Naturale”, by Edino Krieger

Abstract

This work comments a section of the symphonic poem Canticum naturale (1972), by Edino Krieger (1928), considering the concept of intertextuality and the Topic Theory. This section consists of a soprano solo in the form of vocalise that alludes to the singing of a folk character: the Mãe d’Água (Mother of Water). There will be addressed some intertextual relations between Krieger’s work and different examples from the concert repertoire, such as the French vocalise tradition and programmatic pieces that convey sonic representations of water. A central point of this discussion will be a dialogue between the vocalise present in Canticum naturale and the song Mãe d’Água (1969), by Guerra-Peixe (1914-1993). We believe that a comparative perspective can contribute for a better understanding of structure and meaning in Canticum naturale.

Keywords

Edino Krieger. Intertextuality. Vocalise. Brazilian music.

PDF (Português (Brasil))

Author Biography

Julio Cesar Damaceno

Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Música da Universidade do Estado de Santa Catarina, na área de musicologia, possui graduação em Música pela Universidade Estadual de Londrina (2015). Concluiu três projetos de Iniciação Científica durante a graduação, apresentando trabalhos em diversos eventos científicos, como os Encontros Anuais de Iniciação Científica das IES estaduais do Paraná, o Simpósio Paranaense de Educação Musical, o Encontro Nacional de Composição Musical de Londrina e o Simpósio Brasileiro de Pós-Graduandos em Música, da Unirio . Como compositor de Música para Teatro, atuou em diversos trabalhos, tendo participado de eventos como a Mostra de Teatro e Circo de Londrina e o Festival de Cenas Curtas do Galpão Cine-Horto, em Belo Horizonte.

Acácio Piedade

Possui graduação em Música (Composição) pela Universidade Estadual de Campinas (1985), mestrado e doutorado em Antropologia pela Universidade Federal de Santa Catarina (1997, 2004), Pós-Doutorado em Musicologia na Université de Paris Sorbonne (2011) e Pós-Doutorado em Composição na Hochschule für Musik Franz Liszt - Weimar, Alemanha (2019). Professor Associado no Departamento de Música e membro do corpo docente do Programa de Pós-Graduação em Música da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Ministra disciplinas, pesquisa e orienta pesquisas nas áreas de Composição, Análise e Musicologia.