DRIVERS OF SCIENTIFIC-TECHNOLOGICAL PRODUCTION IN BRAZILIAN HIGHER EDUCATION AND RESEARCH INSTITUTIONS // CONDICIONANTES DA PRODUÇÃO CIENTÍFICO-TECNOLÓGICA DE INSTITUIÇÕES DE ENSINO SUPERIOR E PESQUISA BRASILEIRAS
Keywords:
scientific and technological production, higher education institutions, knowledge production function, negative binomial model, Brazil // produção científica e tecnológica, ensino superior, função de produção de conhecimento, binomial negativo, BrasilAbstract
Abstract: This article estimates a knowledge production function for Brazilian universities, relating their inputs of scientific activity, such as the total of academic and administrative personnel and investments in scientific research, among others, to their outputs, such as the number of publications and patents. The article applies econometric models for count data, such as the Negative Binomial, for the 2003-2011 period. The overall results show that the main determinants of Brazilian scientific and technological production are the size of the university, its nature (whether public or private), the ratio of teaching staff and graduate students, and total investments in research and research support.
=============
Resumo: Este artigo estima uma função de produção de conhecimento para as universidades brasileiras, relacionando insumos da atividade científica, como o total de pessoal acadêmico e administrativo e os investimentos recebidos para o fomento de pesquisa científica, entre outros, ao seu produto, que são as publicações científicas produzidas nessas instituições e as patentes depositadas por elas. Considerando o período de 2003 a 2011, o artigo usa modelos econométricos para dados de contagem, como binomial negativo. A principal contribuição deste estudo é a avaliação dos condicionantes da produção do conhecimento básico e aplicado nos institutos de ensino superior do Brasil. Os resultados mostram que os principais determinantes da produção científica e tecnológica brasileira são: o tamanho da universidade, sua natureza (se pública ou privada), a proporção de professores e estudantes de pós-graduação e investimentos totais e de apoio à pesquisa.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The Revista de Economia Contemporânea (Journal of Contemporary Economics) adopted the Creative Commons license attribution-type BY-NC until April/2015. The license attribution-type BY has been adopted ever since.
Ownership of copyrights belongs to the IE-UFRJ (Instituto de Economia da UFRJ), which will not pay copyrights for published works. In accordance with current copyright regulation and the type of copyright license adopted (CC-BY), article full or partial reproduction and release are allowed provided that the citation source is disclosed. In case this copyright rule is not obliged, a written warning will be issued by the publisher to the person who has disregarded this regulation.