CREATION AND IMPLANTATION OF THE FIRST OCCUPATIONAL THERAPY DEGREE IN THE AMAZON REGION OF THE STATE OF PARÁ (1980-1991)
Creation and implantation of the first occupational therapy degree in the amazon region of the state of pará (1980-1991)
DOI:
https://doi.org/10.47222/2526-3544.rbto62241Keywords:
terapia ocupacional, amazônia , história, instituições acadêmicasAbstract
Introduction: Understanding the local history of the development of Occupational Therapy becomes necessary, so the study aims to investigate the processes of creation and establishment of the first undergraduate course in Occupational Therapy in the Amazon region of the state of Pará, in the period from 1980 to 1991. Methods: It is historical research that used eighteen documentary sources (newspaper articles, government messages and official documents) and carried out the analysis in the precepts of Culture History. Results: The results were organized into categories: motivations for creating the course, the first selection process, infrastructure, and curriculum organization. Discussion: The course was created with internal and external motivations to the Educational Foundation of Pará, adopting a curricular structure organized in learning cycles, with teachers coming from other regions of the country and with an infrastructure initially adapted. The course had local and regional relevance. Conclusions: This research is relevant for revealing local histories of the configuration of the profession. The findings may encourage or assist other historical research, contributing to the plural and diverse writing of the history of the profession in the country.
Keywords: Occupational Therapy. History. Academic Institutions. Amazon.
References
Almeida, M. C. de; Oliver, F.C. (2001). Abordagens comunitárias e territoriais em reabilitação de pessoas com deficiências: fundamentos para a Terapia Ocupacional. In De Carlo, M. M. R. P.; Bartalotti, C. C. (Eds), Terapia Ocupacional no Brasil: Fundamentos e perspectivas (pp. 81-98). Plexus.
Barreiros, P. N. (2017). Por uma abordagem da História Cultural das práticas de escrita na edição de textos. Alea: Estudos Neolatinos, 19, 389-414.
Barba, P. C. de S. D.; Silva, R. F.; Joaquim, R. H. V. T.; Brito, C. M. D. (2012). Formação inovadora em Terapia Ocupacional. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, 16(42), 829–842. https://doi.org/10.1590/S1414-32832012000300019
Bianch, P. C; Malfitano, A. P. S. (2018). Retratos da formação graduada em Terapia Ocupacional: avanços e desafios para o atual panorama latino-americano. In Silva, R.A.S; Bianchi, P.C; Calheiros, D.S. (Eds), Formação em Terapia Ocupacional no Brasil: Pesquisas e experiências no âmbito da graduação e pós-graduação. (pp. 33-56). FiloCzar.
Bravo, R. S. (1991). Técnicas de investigação social: Teoria e exercícios. Paraninfo.
Brasil. Decreto-Lei nº 938, de 13 de outubro de 1969. Provê sobre as profissões de fisioterapeuta e terapeuta ocupacional, e dá outras providências. Brasília, DF. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Decreto-Lei/1965-1988/Del0938.htm
Calheiros, D. S; Souza, J. R. B; Dounis, A. B. (2018). Formação de Terapeutas Ocupacionais para atuar na educação: desafios e perspectivas de uma área em construção. In Silva, R. A. S; Bianchi, P. C; Calheiros, D. S. (Eds), Formação em Terapia Ocupacional no Brasil: pesquisas e experiências no âmbito da graduação e pós-graduação (pp. 169-196). FiloCzar.
Cardinalli, I.; Silva, C. R. (2018). Formação e compreensão dos fundamentos da profissão na graduação em Terapia Ocupacional. In Silva, R. A. S; Bianchi, P. C; Calheiros, D. S. (Eds), Formação em Terapia Ocupacional no Brasil: pesquisas e experiências no âmbito da graduação e pós-graduação (pp. 57-74). FiloCzar.
De Carlo, M. M. R. P.; Bartalotti, C. C. (2001). Terapia Ocupacional no Brasil: Fundamentos e perspectivas. Plexus.
Dos Santos, V. et al. (2014). Brasil: reconhecendo os desafios, descentralizando as ações. In: Dos Santos, V; Galassi, A.D. (Eds), Questões contemporâneas na Terapia Ocupacional da América do Sul. (pp. 35-50). CRV.
Emmel, M. L. G., da Cruz, D. M. C., & de Oliveira Figueiredo, M. (2015). An historical overview of the development of occupational therapy educational institutions in Brazil. South African Journal of Occupational Therapy, 45(2), 63-67. http://dx.doi.org/10.17159/2310-3833/2015/V45N2A10
Folha, D. R. S. C. & Folha, O. A. A. C. (2018). Formação de Terapeutas Ocupacionais no Estado do Pará: da reabilitação à ocupação? In Silva, R. A. S. et al. (Eds), Formação em Terapia Ocupacional no Brasil: pesquisas e experiências no âmbito da graduação e pós-graduação (pp. 265-288). FiloCzar.
Fonseca, T. N. L. (2008). História da educação e História Cultural. In Veiga, C.G. & Fonseca, T.N.L (Eds.), História e historiografia da Educação no Brasil (pp. 49-76). Autêntica.
Lopes, R. E. (1993/6). A direção que construímos: algumas reflexões sobre a formação do terapeuta ocupacional. Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, São Paulo, 4 (7), 27-35.
Mariotti, M. C.; Simonelli, A. P.; Cruz, D. M. C.; Fedeger, A. M.; Ignácio, M. M. (2023). Documentando histórias: a carreira profissional de Milton Carlos Mariotti a partir do método da história de vida. Cadernos Brasileiros De Terapia Ocupacional, 31, e3343. https://doi.org/10.1590/2526-8910.ctoAO256333431
Medeiros, M. H. R. (2010). Terapia Ocupacional: um enfoque epistemológico e social. Editora HUCITEC.
Nascimento, C. B. F. (2022). Ações terapêutico ocupacionais na cultura escolar da Fundação Pestalozzi do Pará nos anos de 1953-1975. Rev. Interinst. Bras. Ter. Ocup. 6(1), 732-750. https://doi.org/10.47222/2526-3544.rbto43104
Oliver, F. C. (2008). Pesquisa e produção bibliográfica em Terapia Ocupacional: contribuições ao debate sobre parâmetros de avaliação da produção acadêmica. Revista De Terapia Ocupacional Da Universidade De São Paulo, 19(2), 108-120. https://doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v19i2p108-120
Padilha, L. M. L.; Nascimento, M. I. M. (2016). A pesquisa histórica e a história da Educação. Revista HISTEDBR On-line, 15(66), 123–134. https://doi.org/10.20396/rho.v15i66.8643706
Palhares, M. S. (2008). Estudo do currículo de Terapia Ocupacional. Cadernos Brasileiros De Terapia Ocupacional, 2(2). https://www.cadernosdeterapiaocupacional.ufscar.br/index.php/cadernos/article/view/34
Pan, L. C.; Lopes, R. E. (2016). Políticas de ensino superior e a graduação em Terapia Ocupacional nas Instituições Federais de Ensino Superior no Brasil. Cadernos Brasileiros De Terapia Ocupacional, 24(3), 457–468. https://doi.org/10.4322/0104-4931.ctoAO0704
Pan, L. C.; Lopes, R. E. (2019). La enseñanza de la Terapia Ocupacional social en las instituciones federales de educación superior en Brasil. Revista Chilena De Terapia Ocupacional, 19(1), 23–34. https://doi.org/10.5354/0719-5346.2019.53684
Reis, S. C. C. A. G.; Lopes, R. E. (2018). O início da trajetória de institucionalização acadêmica da terapia ocupacional no Brasil: o que contam os(as) docentes pioneiros(as) sobre a criação dos primeiros cursos. Rev. Cad. Bras. Ter. Ocup., São Carlos, 26 (2), 255-270. https://doi.org/10.4322/2526-8910.ctoAO1154
Roriz, D. V.; Lins, S. R. A.; & Farias, M. N. (2023). Terapia ocupacional e educação: um estudo documental sobre a formação acadêmica. Cadernos Brasileiros De Terapia Ocupacional, 31, e3474. https://doi.org/10.1590/2526-8910.ctoAO266434741
Silva, E. J.; Reis, S. C. C. A. G.; Bezerra, W. C. (2022). A institucionalização acadêmica da terapia ocupacional no ensino superior de alagoas: percurso histórico. Rev. Interinst. Bras. Ter. Ocup. 6(1), 715-731. https://doi.org/10.47222/2526-3544.rbto43842
Silva, R. A. dos S.; Oliver, F. C. (2016). Orientação teórica e os cenários de prática na formação de terapeutas ocupacionais na atenção primária à saúde: perspectivas de docentes. Cadernos Brasileiros De Terapia Ocupacional, 24(3), 469–483. https://doi.org/10.4322/0104-4931.ctoAO0808
Soares, L. B. T. (1991). Terapia Ocupacional: lógica do capital ou do trabalho? Retrospectiva histórica da profissão no Estado brasileiro de 1950 a 1980. São Paulo: Hucitec.
Tirado, M. G. A., et al. (2006). Terapia Ocupacional. In: Haddad, A. E., et al (Org.). A trajetória dos cursos de graduação na área da saúde: 1991 - 2004. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. http://portal.inep.gov.br/informacao-da-publicacao//asset_publisher/6JYIsGMAMkW1/document/id/489343
Toldrá, R. C.; Carvalho, F. B. de.; Ballarin, M. L. G. S. (2008). Trinta anos de história da Faculdade de Terapia Ocupacional da PUC-Campinas: um trabalho de rememoração. Revista De Terapia Ocupacional Da Universidade De São Paulo, 19(2), 131-136. https://doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v19i2p131-136
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Interinstitucional Brasileira de Terapia Ocupacional - REVISBRATO
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Declaração e Transferência de Direitos Autorais
O periódico REVISBRATO -- Revista interinstitucional Brasileira de Terapia Ocupacional é publicado conforme o modelo de Acesso Aberto e optante dos termos da licença Creative Commons BY (esta licença permite a distribuição, remixe, adaptação e criação a partir da obra, mesmo para fins comerciais, desde que os devidos créditos sejam dados aos autores e autoras da obra, assim como da revista. Mais detalhes disponíveis no site http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/).
No momento da submissão do manuscrito os autores deverão encaminhar, nos documentos suplementares a Declaração de responsabilidade, conflito de interesse e transferência de direitos autorais, segundo modelo disponivel na página "Instruções aos autores"
- Uso de imagens e discursos
Quando um autor submeter imagens para capa, que não correspondam a pesquisas em formato de artigo e que não tenham obrigatoriedade de autorização de Comitê de Ética, assim imagens presentes em outras seções, deverá ser anexado o TERMO DE CESSÃO DE DIREITO DE USO DA IMAGEM E DE DISCURSO (disponível modelo na página "Instruções aos autores"). Somente é necessário que o autor principal assine o termo e o descreva conforme o modelo abaixo em word.