Occupational therapy and the invention of different ways of coexistence

the experience of implementing a Community Center

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47222/2526-3544.rbto64983

Keywords:

Occupational Therapy, Psychiatric Reform, Community Center

Abstract

Contextualization: This is a critical report of the experiences of occupational therapy professionals and students linked to an extension project for the implementation of a community and culture center. Intervention Process: The main objective of the extension project is to enable undergraduate students to participate in the planning and structuring of a community center. Critical analysis of practice: In order to understand the elements from which the team's occupational therapists have been anchoring their practices in this process, we highlight the notion of activity, the focus on different ways of doing and inhabiting space and the construction of different ways of coexistenceS. Summary of considerations: There is a deep affinity between the objectives of Community Centers and the work of occupational therapists, which is an essential component of the Community Center teams.

References

Almeida, D. T. de., & Trevisan, É. R.. (2011). Estratégias de intervenção da Terapia Ocupacional em consonância com as transformações da assistência em saúde mental no Brasil. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, 15(36), 299–308. https://doi.org/10.1590/S1414-32832010005000030

Castro, E. D. de, Inforsato, E. A., Buelau, R. M., Valent, I. U., & Lima, E. A. (2016). Território e diversidade: trajetórias da terapia ocupacional em experiências de arte e cultura/ Territory and diversity: paths of Occupational Therapy in art and culture experiences. Cadernos Brasileiros De Terapia Ocupacional, 24(1), 3–12. https://doi.org/10.4322/0104-4931.ctoAO0663

Costa, L. A., Almeida, S. C. de, & Assis, M. G. (2015). Reflexões epistêmicas sobre a Terapia Ocupacional no campo da Saúde Mental. Cadernos de Terapia Ocupacional Da UFSCar, 23(1), 189–196. https://doi.org/10.4322/0104-4931.ctoarl432

Ferigato, S. H., Carvalho, S. R., & Teixeira, R. R. (2016). Cartografia dos Centros de Convivência: a produção de encontros e redes. Revista De Terapia Ocupacional Da Universidade De São Paulo, 27(1), 12-20. https://doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v27i1p12-20

Freire, P. (2019). Pedagogia do oprimido (71a edição). Paz e Terra.

Galheigo, S. M. (2003). O cotidiano na terapia ocupacional: cultura, subjetividade e contexto histórico-social . Revista De Terapia Ocupacional Da Universidade De São Paulo, 14(3), 104-109. https://doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v14i3p104-109

Lei nº 9323 de 14 de junho de 2021 da Assembleia Legislativa do Rio de Janeiro. Diário Oficial do Estado do Rio de Janeiro. Ano XLVII, nº 112

Paula, J. A. de. (2013). A extensão universitária: história, conceito e propostas. Interfaces - Revista De Extensão Da UFMG, 1(1), 5–23. Recuperado de https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistainterfaces/article/view/18930

Published

2025-03-18 — Updated on 2025-03-18

Versions