ART AND EVERYDAY LIFE IN THE TEACHING AND LEARNING PROCESSES OF OCCUPATIONAL THERAPY PRACTICE: CRITICAL NOTES ON THE NEOLIBERAL CONTEXT

Art and daily life in the teaching and learning processes of occupational therapy practice: critical notes on the neoliberal context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47222/2526-3544.rbto65030

Keywords:

terapia ocupacional, arte, cotidiano, formação, neoliberalismo

Abstract

Abstract: Objective: We aim to discuss the teaching experience in the training journey of occupational therapists through the course "Daily Therapeutic Activities and Resources" and its interface with Art in the context of neoliberalism. Summary of study elements: The study presents the described course and the notion of experience as fundamental to the teaching and learning processes, as well as the integration of Art and Daily Life for critical and imaginative training. Conclusion: We conclude that these theoretical and practical concepts can contribute to training that is less focused on the notion of occupational performance in the processes of knowing and doing Occupational Therapy.

 

References

Ambrósio, A. (2019). Desapropriar-se do EU. M. Rago & M. Pelegrini (orgs.), Neoliberalismo feminismo e contracondutas perspectivas foucaultianas (pp. 51-64). Entre gêneros.

Bezerra, W. C. (2011). O estado brasileiro e o ataque do neoliberalismo. Algumas reflexões sobre a Terapia Ocupacional. Cadernos da Terapia Ocupacional da UFSCAR, 19(2), 239-248.

Bondía, J. L. (2002). Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira de Educação, 19, 20-28.

Brown, W. (2019). O Frankenstein do neoliberalismo: liberdade autoritária nas “democracias” do século XXI. Em M. Rago & M. Pelegrini (orgs.), Neoliberalismo feminismo e contracondutas perspectivas foucaultianas (pp. 17-49). Entre gêneros.

Cardinalli, I. Feriotti, M.L. Silva, C.R. (2020). Intencionalidade, método e aventura: uma trajetória a caminho da complexidade e transdisciplinariedade na terapia ocupacional. Rev. Interinst. Bras. Ter. Ocup. Rio de Janeiro. 2020.

Galheigo, S. M (2003). O cotidiano na terapia ocupacional: Cultura, subjetividade e contexto histórico-social. Rev. Ter. Ocup. Univ. São Paulo, 14(3), 104–109.

Galheigo, S. M. (2020). Terapia ocupacional, cotidiano e a tessitura da vida: aportes teórico-conceituais para a construção de perspectivas críticas e emancipatórias. Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional, 28(1), 5–25. https://doi.org/10.4322/2526-8910.ctoAO2590

Kastrup, V. (2010). Experiência estética para uma Aprendizagem Inventiva: notas sobre acessibilidade de pessoas cegas a museus. Informática na Educação: Teoria e Prática, 13(2), 38-45.

Liberman, F., Lima, E. M. F. de A., Maximino, V. S., & Carvalho, Y. M. de. (2017). Práticas corporais e artísticas: aprendizagem inventiva e cuidado de si. Fractal: Revista de Psicologia, 29(2), 118-126.

Liberman, F., Mecca, R. C., & Carneiro, F. S. (2018). Arte, corpo e terapia ocupacional: experimentações inventivas. Revista Interinstitucional Brasileira de Terapia Ocupacional, 2(1), 9-14.

Lima, M. A. (2019). Perspectiva ético-estético-política para as atividades em terapia ocupacional. Em C. R. Silva (org.), Atividades humanas e terapia ocupacional: saber-fazer, cultura, política e outras resistências (pp. 97-127). Hucitec.

Nascimento, A.B. (1990). O mito da Atividade Terapêutica. Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo 17-21

Scott, J. W. (1998). A invisibilidade da Experiência. Projeto História, 16. https://revistas.pucsp.br/revph/article/view/11183

Silva, C. R. (org.). (2019). Atividades humanas e terapia ocupacional: saber-fazer, cultura, política e outras resistências. Hucitec.

SILVA, et.al. Arte e Cultura Para A Promoção Dos Direitos Humanos Junto a usuários de Saúde Mental. Cadernos Brasileiros de Saúde Mental, ISSN 1984-2147, Florianópolis, v.8, n.20, p.204-218, 2016.

Published

2025-03-12