A fotografia sem câmera de Miroslav Tichý e Dirceu Maués contra a imagem dogmática do pensamento

Uma revisão crítica das análises de Deleuze e Guattari sobre a fotografia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59488/tragica.v17i3.64486

Abstract

This article aims to rethink photography beyond representation, drawing inspiration from the ideas of Gilles Deleuze and Félix Guattari. However, how can we approach them in relation to photography? Instead of directly applying their concepts to the field of photography, we are interested in a more challenging photo, one that resists and maintains a critical silence akin to the philosophers' stance on the subject. To inhabit this zone of divergence, we move towards photography produced by handmade cameras, examining the images of Miroslav Tichý and Dirceu Maués. The expectation is that these photographers, their images, and their practices, somewhat contrary to Deleuze's propositions, challenge the dogmatic image of thought, shifting photography towards the proliferation of worlds and the assembling of differences.

Author Biographies

Alessandro Carvalho Sales, Unifesp - Universidade Federal de São Paulo

Alessandro Carvalho Sales é Doutor em Filosofia pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) e Professor Associado da Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade Federal de São Paulo (Unifesp), Departamento de Ciências Sociais. É coordenador do labmenos — laboratório de poéticas e políticas menores (CNPq/Unifesp).

Tatiane Vesch

Tatiane Vesch é graduada em Ciências Sociais pela Universidade Federal de São Paulo (Unifesp). Interessada pela produção e pesquisa junto às imagens, integra o Grupo de Pesquisas Visuais e Urbanas (VISURB) e o laboratório de poéticas e políticas menores (labmenos), ambos vinculados à Unifesp. Foi bolsista de iniciação científica pelo CNPq com a pesquisa: “Deleuze, a diferença e o problema da fotografia: entre as imagens de Miroslav Tichý e Dirceu Maués” (2023).

Published

2024-12-23