Latin as a tool for the expansion of Portuguese vocabulary

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25187/codex.v5i2.12077

Keywords:

Latin teaching, etymology, vocabulary learning

Abstract

This paper aims at offering a brief picture of the state of the teaching of Latin in Brazil, commenting on current perspectives on the field and offering an etymological approach to Latin teaching, with the goal of expanding the students' vocabulary in Portuguese. While it does not agree with the fallacy that it is necessary to learn Latin to know Portuguese well, it does propose a shortcut to vocabulary acquisition, since it does not seem to come naturally to all students of Latin that the roots of this language have derivations in Portuguese, being helpful to incorporate some activities that demonstrate such evidence in the classroom, for the benefit of students.

Author Biographies

Iana Lima Cordeiro, Universidade Federal do Espírito Santo

Leni Ribeiro Leite, Universidade Federal do Espírito Santo

Leni Ribeiro Leite é graduada em Letras (Português-Latim) pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (1999), Mestre em Letras Clássicas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2003) e Doutora em Letras Clássicas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2008). Fez Pós-Doutoramento no ano acadêmico 2013-2014 na University of Kentucky, junto ao Institutum Studiis Latinis Provehendis. É professora de Língua e Literatura Latina na Universidade Federal do Espírito Santo, credenciada como permanente no Programa de Pós-Graduação em Letras e no Programa de Pós-Graduação em História da mesma instituição. É membro do Comitê de Assessoramento da Fundação de Amparo à Pesquisa do Espírito Santo (Fapes) na área de Linguística, Letras e Artes, e Bolsista de Produtividade em Pesquisa (Bolsa Pesquisador Capixaba 2016-2018) pela mesma Fundação.

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Published

2017-12-28

How to Cite

Cordeiro, I. L., & Leite, L. R. (2017). Latin as a tool for the expansion of Portuguese vocabulary. CODEX - Revista De Estudos Clássicos, 5(2), 29–48. https://doi.org/10.25187/codex.v5i2.12077

Issue

Section

Articles