Entre o Parmênides e o Sofista de Platão

Authors

  • Izabela Aquino Bocayuva UERJ

DOI:

https://doi.org/10.47661/afcl.v8i16.3188

Keywords:

Plato, Parmenides, Metaphysics, Ancient Philosophy

Abstract

The Platonic theory of ideas has suffered a severe criticism, firstly, by Plato himself. It is more than clear in the dialog Parmenides, where a homonymous character highlights the inevitable apories of a supposed dichotomization of reality and of a proposal of participation as an outlet for the relationship between the two poles created by Platonic metaphysics. Within the scope of the first aporia that comes to the fore in the first part of the Parmenides, is the question of the possibility, or not, of the idea of despicable things such as hair, mud and dirt. This issue bothers us for some motives and requires research. We risk the hypothesis that the second part of the dialog Parmenides and still in the inaugural ontological proposal contained in the Sophist we can perceive an outlet for this aporetic step.

Author Biography

Izabela Aquino Bocayuva, UERJ

Possui graduação em Filosofia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1988), mestrado em Filosofia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1992) e doutorado em Filosofia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1999). Atualmente é professora adjunta da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. É membro do PEC - Pólo de Estudos Classicos do Estado do Rio de Janeiro. Coordena o NOESIS - Laboratório de Estudos em Filosofia Antiga da UERJ (www.noesisfilosofia.com.br). Faz parte do projeto CAPES/COFECUB atualmente em andamento entre o Centre Léon Robin de lUniversité de Paris IV - Sorbonne e o Departamento de Filosofia da Universidade Federal Fluminense. Pertence ao Corpo Editorial da Revista Sofia (UFES), da Revista Anais de Filosofia Clássica (Laboratório OUSIA/UFRJ) e da Revista Ítaca (UFRJ). Tem experiência na área de Filosofia, sobretudo Filosofia Antiga, com ênfase em Pré-socráticos e Platão. Os autores contemporâneos mais estudados são Nietzsche e Heidegger.

References

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Published

2016-05-05