Levrero idiorrítmico
DOI:
https://doi.org/10.1590/1517-106x/2018202137146Abstract
Nesse ensaio busco explorar algumas ressonâncias entre a noção/o conceito de “idiorritmia”, formulada por Roland Barthes em seu Como Viver Junto, e a produção tardia do autor uruguaio Mario Levrero, concentrando a atenção em particular sobre El discurso vacio e La novela luminosa. A conversação entre os dois, ainda que tangencial, reforça uma alternativa de leitura distinta da que percebo como uma padronagem interpretativa que se acomodou em torno da obra de Levrero, e permite valorizar uma certa operação de deslocamento em seu trabalho, relacionada à política do cuidado de si que a escrita de tais textos promove.
References
BARTALINI, Carolina (Org.). Escribir Levrero: Intervenciones sobre Jorge Mario Varlotta Levrero y su literatura. Saenz Peña: EDUNTREF, 2016.
BARTHES, Roland. Como viver junto: simulações romanescas de alguns espaços cotidianos. Cursos e seminários no College de France, 1976-1977. São Paulo: Martins Fontes, 2013.
DE ROSSO, Ezequiel (Org.). La máquina de pensar em Mario: Ensayos sobre la obra de Levrero. Buenos Aires: Eterna Cadencia, 2013.
KAMENSZAIN, Tamara. Una intimidad inofensiva. Buenos Aires: Eterna Cadencia, 2016.
LADDAGA, Reinaldo. “Un autor visita su casa. Sobre La novela luminosa de Mario Levrero”. In: DE ROSSO, Ezequiel (Org). La máquina de pensar em Mario: Ensayos sobre la obra de Levrero. Buenos Aires: Eterna Cadencia, 2013.
LEVRERO, Mario. La novela luminosa. Montevideo: Alfaguara, 2005. LEVRERO, Mario. El discurso vacío. Barcelona: Debolsillo, 2009.
ZAMBRA, Alejandro. “Cuaderno, archivo, libro”. Revista Chilena de Literatura Número 83, Abril 2013: 243-252
Downloads
Published
Issue
Section
License
THE AUTHOR/S confirm/s his, her or their participation in all stages of work preparation: 1) Conception, project, bibliographical research, analysis and interpretation of data; 2) Writing and reviewing the manuscript; 3) Approval of the final version of the manuscript for publication; 4) Responsibility for all aspects of the work and guarantee for the accuracy and integrity of any part of the work. The submission of works implies the immediate cession, without onus, by all authors, of publication rights to the journal Alea, licensed under CC BY (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). The authors are fully responsible for the content of the article and continue to hold all copyrights for subsequent publications of it, and should, if possible, include the reference to the first publication in the journal. Alea does not commit to returning received contributions. Authors of articles, reviews or translations will receive a copy of the journal.