deficiências EDU e EF DEFICIÊNCIAS, EDUCAÇÃO E EDUCAÇÃO FÍSICA E SUAS INTERFACES NAS DIMENSÕES HISTÓRICAS, SOCIAIS E CULTURAIS

Authors

Abstract

Discussions regarding disabilities and Physical Education, in the historical, social and cultural dimensions have gained prominence in contemporary times. However, the inclusion of people with disabilities (PWD) in different social contexts remains in a utopian field. This theoretical essay, using bibliographic and documentary sources, aims to highlight concepts about the disabled body and its implications in the areas of Education and Physical Education. In this way, the intention is to stimulate the valorization of the struggles in favor of the PWD, the conquered rights and the advances in the scientific and educational fields. Such reflections lead us to conclude that only with the understanding that what is on the agenda is respect for the differences that society will have the power to transform historically consolidated images.

Author Biographies

Rodrigo Ribeiro Nascimento, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)

Bacharel em Ed. Física

Fernando Araújo Crescencio, Universidade Federal de Juiz de Fora

Mestrando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE), da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Bacharel (2018) e licenciando em Educação Física pela UFJF.

Neil Franco, Universidade Federal de Juiz de Fora

Graduado em Licenciatura Plena em Educação Física (1994), Mestrado (2009) e Doutorado (2014) em Educação; cursos concluídos na Universidade Federal de Uberlândia. É professor adjunto da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Faculdade de Educação Física e Desportos, Departamento de Ginástica e Arte Corporal. Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFJF. Coordenador do Grupo de Estudos e Pesquisa Corporeidades[s], Culturas e Diferença (GPCD). 

Published

2024-12-14